Aleksander Nordahl vant Årets Bilde

Årets bilde: Aleksander Nordahl, Dagens Næringsliv Ruinliv: En smijernsport er alt som står igjen av fasaden på huset til denne familien, i det som var en travel handlegate i Øst-Aleppo. I flere år har byens befolkning lidd og levd under granatregn. Ut fra ruinene kommer nå menneskene og historiene. Juryens begrunnelse: Årets bilde er preget av en stille dramatikk, der dagliglivet går videre mellom ruinene. Bildet forteller om et folk som for få år siden opplevde et høyt velstandsnivå. Siden ble alt kaos. Fotografen har evnet å manøvrere i dette kaoset, å fange et tidsbilde av en situasjon som likevel oppleves så gjenkjennelig. Tre pent kledde mennesker står foran en port, med veske og handleposer. Rundt dem er alt i oppløsning. Bildet bæres av kontrastene, både visuelt og symbolsk. Det er intuitivt, sykt og svært sterkt. Årets beste bilde er likevel fylt av en utrolig verdighet.

I dag ble årets beste pressebilder kunngjort, og helt til topps gikk Aleksander Nordahl fra Dagens Næringsliv med sitt hverdagsbilde fra Øst-Aleppo.

Pressefotografiets spiller en viktig rolle i dagspressen, og på tross av krympende busjetter publiseres det fortsatt mye god fotografi i landets medier. Konkurransen Årets Bilde arrangeres av pressefotografenes egen klubb og viser det beste som har blitt publisert i landets aviser i i foregående år.

Helt til topps i årets konkurranse gikk Aleksander Nordahl (DN) med sin hverdagsskildring fra Øst-Aleppo. Bildet vant også kategorien Nyhetsbilde Utland og juryen forteller dette om vinnerbildet:

– Årets bilde er preget av en stille dramatikk, der dagliglivet går videre mellom ruinene. Bildet forteller om et folk som for få år siden opplevde et høyt velstandsnivå. Siden ble alt kaos. Fotografen har evnet å manøvrere i dette kaoset, å fange et tidsbilde av en situasjon som likevel oppleves så gjenkjennelig. Tre pent kledde mennesker står foran en port, med veske og handleposer. Rundt dem er alt i oppløsning. Bildet bæres av kontrastene, både visuelt og symbolsk. Det er intuitivt, sykt og svært sterkt. Årets beste bilde er likevel fylt av en utrolig verdighet.

Det er totalt sett god spredning på årets bidrag og det er mange sterke vinnere, men i følge juryen skorter det paradoksalt på spesielt ett felt:

–  Like godt sto det ikke til med nyhetsdekningen fra vårt eget land. Klassen «Nyhetsreportasje Norge» var i årets konkurranse veldig, veldig svak. Er nyhetsfoto et forsømt kapittel i norske medier? Vi håper virkelig ikke det. Må vi begynne å kalle det «aktualitetsfoto»? Det håper vi heller ikke. Vi vil utfordre fotografene til også å ta gode bilder av det som foregår rundt dem. De har et eget og særskilt ansvar for å dokumentere de små nyhetene i hverdagen. De er stadig flinkere til å igangsette store prosjekter og bakgrunnshistorier, men er lite tilstede når hendelser skjer. Fotografer bør gjøre seg tanker om hvordan de selv bidrar til aktuelle nyhetsbilder. Vi trenger ikke bilder av folk som snakker om noe, men av det nyheten handler om. Vi må finne kontekst, gå konseptuelt til verks, fotografere dem det berører.

Det er paradoksalt at det i pressefotografiets egen konkurranse er hverdagsbildene fra vårt eget land som er svakest. Om det er mangelen på ressurser i redaksjonene som er grunnen skal vi ikke spekulere i, men det var uansett et imponerende bidrag som Line Ørnes Søndergaard fra Klassekampen vant kategorien «Hverdagsnyheter fra Norge» med.

Samtlige vinnerbilder kan du se i galleriet under, for å se årets videovinnere kan du besøke Årets Bildes-konkurransens egen hjemmeside.

www.åretsbilde.no

1. pris nyhet Norge: Line Ørnes Søndergaard, Klassekampen. Sorg: Farideh Rajabi (34) omfavnes av venninnen i pårørende-rommet på Rikshospitalet i Oslo. Hun har nettopp fått beskjeden om at sønnen Armin (4) ikke vil overleve. Et par dager tidligere ble Armin (4) fraktet hit i ambulansehelikopter, på grunn av komplikasjoner etter en mandeloperasjon
1. pris nyhet utland: Aleksander Nordahl, Dagens Næringsliv. Ruinliv: En smijernsport er alt som står igjen av fasaden på huset til denne familien, i det som var en travel handlegate i Øst-Aleppo. I flere år har byens befolkning lidd og levd under granatregn. Ut fra ruinene kommer nå menneskene og historiene.
1. pris nyhetsreportasje Norge: Therese Alice Sanne, Adresseavisen. I en tynn tråd: Ingar Strand har hoppet fra Midgarden minst 70 ganger før, et populært sted for basehoppere fra Trondheim. Dette skulle være en helt vanlig tur, gjort unna på noen timer, han skulle rekke en avtale med barna senere på dagen, men så skjer det noe.
1. pris nyhetsreportasje utland: Odd Reidar Andersen, AFP. Kampen om Mosul: Irakiske regjeringsstyrker kjemper mot IS-militsen for kontroll over den nord-irakiske byen. Elitestyrkene kommer under ild når de rykker frem i nabolaget Karkukli.
1. pris dagligliv Norge: Katinka Hustad, frilans / VG. Før brudevalsen: Gymsalen i aktivitetssenteret på Haugenstua i Groruddalen i Oslo er fullstendig forvandlet. Stolene er pyntet med store rosa sløyfer. Gjestene sitter på rad og rekke med paljetter, høye hæler og tettsittende dresser og ser mot de to stolene på platået. Et etiopisk-eritreisk bryllup finner sted, og snart skal dansegulvet åpnes.
1. pris sport: Odd Reidar Andersen, AFP. Phelps-fest: USAs Michael Phelps forbereder seg til herrenes 200m medley, under OL i Rio de Janeiro. Phelps er den mest premierte olympier noensinne, med totalt 28 medaljer, hvorav 23 gull, som også er rekord.
1. pris portrett: Line Ørnes Søndergaard, Klassekampen. Arya: I fjor forsvant 2207 mennesker fra norske asylsentre. Antallet papirløse øker i takt med antallet som søker tilflukt. Arya er politisk aktivist fra Kurdisk Iran, som flyktet da han opplevde at hans liv var i fare. Asylsøknaden ble avslått av norske myndigheter. Han kan ikke bli. Han kan ikke dra. Han har levd utenfor systemet i 10 år og bor under jorden, metaforisk og bokstavelig. I en kjeller. Han eksisterer i limbo, ingen start og ingen slutt.
1. pris åpen klasse: Odd Reidar Andersen, AFP. Lulu: En kvinne og hennes katt Lulu (arabisk for perle) venter på transport til en flyktningeleir I Shaqouli i Nord-Irak, for å komme seg bort fra kampene mellom IS og irakiske styrker i Mosul.
1. pris klima og miljø: Linda Næsfeldt, Dagens Næringsliv. Over frysepunktet: Ovenfra er Grønlandsisen et imponerende syn, men klimaendringer er ikke vakkert. Det bare ser sånn ut. 2016 var et unormalt varmt år og tempraturen steg raskest i Arktis. Issmeltingen på Grønland og i resten av Arktis er blitt selve symbolet på at noe er alvorlig galt med klimaet på kloden.
1. pris dokumentar Norge: Helge Skodvin, frilans / VG. Det bløde landet: «Det er intet for passagererne å se paa denne strekning» skrev Sørlandets store dikter Vilhelm Krag i 1897, om sin egen landsdel. For mange er det fremdeles sånn. Full gass sørover på E18 for å komme frem til hytte og svaberg. Full pinne sør-østover på E39 for å rekke dyrepark og ferge til Danmark. Kjøre innover i Agder? Hvorfor det? Bare skog og elg. For mange er alt på oppsiden av hovedveien fortsatt en hvit flekk på kartet.
1. pris dokumentar utland: Anne-Stine Johnsbråten, frilans. God kone, vis mor – kvinner i Japan: De siste tiårene har Japans økonomiske vekst ført til raske sosioøkonomiske forandringer. Høyere forventet levealder, lavere fødselsrate, høyere utdanningsnivå og omfattende urbanisering har hatt stor innvirkning på familielivet, og spesielt kvinners liv. Samtidig bygger samfunnet og lite effektive likestillingslover opp under kvinners begrensede valgmuligheter, og kvinnene må ofte velge mellom familie- og yrkesliv. Ordtaket ryosai kenbo (god kone, vis mor) beskriver den tradisjonelle idealkvinnen som tar seg av hus, matlaging, barneoppdragelse og som sørger for at mannen som jobber lange dager, har en komfortabel hverdag. Mange japanske kvinner er stolte av å være en god kone og en vis mor, og ordtaket har fremdeles relevans. Bildetekst 1/10: September 2016. Mai Yano (26) skal gifte seg med Ken Yoshida (27). Før vielsen blir hun informert av en ansatt ved Shinto-tempelet i Kobe om gangen i seremonien. Mor Chie (53), søster Yuki (27) og svoger Kosuke (27) følger med. Ved giftemål i Japan må man velge etternavn i henhold til det patriarkalske ie-systemet. Vanligvis videreføres mannens familienavn i familiens koseki (familieregister) og kvinnen strykes fra sin gamle families koseki. Frihet til å velge eget etternavn har lenge vært en kampsak for japanske feminister.
Årets fotojournalist: Odd Reidar Andersen, AFP. Juryens begrunnelse: Årets fotojournalist har levert noen av konkurransens sterkeste bilder. De fem bildene i denne kategorien indikerer et særs høyt faglig nivå og god evne til å redigere eget arbeid. Fotografen har et dynamisk visuelt bildespråk han evner å variere og tilpasse til den enkelte historien. Det er bemerkelsesverdig at samme fotograf kan stå bak så ulike bidrag: Enten det er krig eller sport kan vi merke hans sterke personlige stemme og engasjement. Fotografen har drevet sitt fag i en årrekke, og blir tydeligvis bare bedre. Hans evne til å skape helhetlige narrativer har vi også sett ved hans øvrige vinnerbidrag i årets konkurranse. Bildetekst 1/5: Lulu. En kvinne og hennes katt Lulu (arabisk for perle) venter på transport til en flyktningeleir i Shaqouli i Nord-Irak, bort fra kampene mellom IS og irakiske styrker i Mosul.
Årets nykommer, foto: Kjersti Binh Hegna, frilans. Juryens begrunnelse: Årets nykommer viser at hun er grundig, dyktig og god til å komme tett på mennesker. Kategorien holdt høy kvalitet, men denne fotografen skiller seg ut. I serien kommer vi inn i et miljø som ikke er lett tilgjengelig. Historien handler også om noe mer enn bare personene vi ser på bildene. Den viser albinoenes situasjon i samfunnet. Fotografen har utført et solid stykke journalistisk arbeid, og samtidig fanget gode øyeblikk. Tematikken forsterkes av en lys og fargeløs bildestil. Hele serien holder høy kvalitet.
Årets bilde: Aleksander Nordahl, Dagens Næringsliv Ruinliv: En smijernsport er alt som står igjen av fasaden på huset til denne familien, i det som var en travel handlegate i Øst-Aleppo. I flere år har byens befolkning lidd og levd under granatregn. Ut fra ruinene kommer nå menneskene og historiene.
Juryens begrunnelse: Årets bilde er preget av en stille dramatikk, der dagliglivet går videre mellom ruinene. Bildet forteller om et folk som for få år siden opplevde et høyt velstandsnivå. Siden ble alt kaos. Fotografen har evnet å manøvrere i dette kaoset, å fange et tidsbilde av en situasjon som likevel oppleves så gjenkjennelig. Tre pent kledde mennesker står foran en port, med veske og handleposer. Rundt dem er alt i oppløsning. Bildet bæres av kontrastene, både visuelt og symbolsk. Det er intuitivt, sykt og svært sterkt. Årets beste bilde er likevel fylt av en utrolig verdighet.

Kommentarer

kommentarer

Skrevet av
Mer fra Pål Otnes

Aapo Huhta med utstilling på Fotografiska

Fotografiska viser nå utstillingen Block med den finske fotografen Aapo Huhta. Huhta...
Les mer