Test: Canon 5D mark IV

Fortsettelsen av EOS 5D-sagaen er her. Canons største suksess på 2000-tallet har videofotografi i genene men stillbildefotografene blir heller ikke skuffet med oppgraderingen Canon 5D mark IV. 

Da Canon EOS 5D kom i 2005, ble det lansert som et fullformatkamera for alle. På den tiden var fullformat digitalkameraer svært kostbare, og Canon gjorde med dette formatet tilgjengelig for flere enn de profesjonelle. Først med EOS 5D Mark II kom videomuligheter, og introduserte video med Full HD. Pressefotografer og andre så muligheten til å kombinere stillbilder med video og den ekstra bonusen fullformat gir, med liten dybdeskarphet og stor lysfangst. Dermed var «DSLR-video» i gang for alvor, antakelig mye til Canons overraskelse.

De siste fire årene har EOS 5D Mark III feiet over markedet, og denne gangen var Canon forberedt. Her hadde man tenkt video i utgangspunktet. Formatet var fortsatt Full HD, men videoegenskapene var finstemt, både med hensyn til videoformater og kontakter til lyd og bildelagring. Med 22 megapiksler og profesjonell byggekvalitet ble det pressekameraet ril reportasjer og allround-bruk over alt der ikke de ekstreme ytelsene til EOS 1D X var påkrevd.

«Mark III» fikk en utrigger i format av tospannet EOS 5DS/EOS 5DS R med heftige 50 Mp bildebrikke. Denne gangen dog med beskjedne video­ytelser.

I mellomtiden har Canon med suksess introdusert den heftige EOS 1D X Mk II, der de introduserte lavkomprimert 4K video for første gang i et speilreflekskamera med fullformat. Men det kameraet er stort og tungt og kostbart. Det store markedet, selv om vi begrenser oss til denne premium-klassen, er i 5D-katergorien. Derfor har forventningene til EOS 5D Mark IV vært store. For at det kom, visste alle. Spørsmålet var bare når, og hvilke egenskaper det ville ha.

EOS 5D Mark IV har fått 4K video, men det kommer vi tilbake til. Først og fremst har Canon lagt inn bedre bildekvalitet, dynamikk, mindre bildestøy og bedre og mer forutsigbar autofokus. Samtidig har bedre værtetting og høyere ytelse vært velkommen. Likevel er EOS 5D Mark IV aningen lettere enn forgjengeren.

Selv om det ytre er temmelig likt, er dette et helt nytt hus med ny kropp og helt ny innmat. Bildebrikken er en ny 30 Mp CMOS-brikke, som gir mer enn tilstrekkelig oppløsning for det meste, samtidig som bilde­egenskapene er forbedret.

Denne bildebrikken har også Canons dobbeltpikselsystem, som benyttes til flere viktige egenskaper. Skjermen er blitt en berøringsskjerm, som særlig er nyttig for autofokus under filming. EOS 5D Mark IV har også fått sin Q-meny med egen knapp, som gir direkte tilgang til en rekke funksjoner.

Egenskaper

Både stillbildeegenskapene og videoegenskapene er forbedret i Mark IV. Bildebrikken har et lavpassfilter, som diffuserer fine detaljer, men det gir ingen plagsomme begrensninger. Snarere sørger lavpassfilteret for at kameraet er godt beskyttet mot moire og forvrengning til tross for sin høye oppløsning.

ISO-følsomheten er jekket opp et lite hakk, dog ikke til EOS 1D X-høyder. Mark IV har nå ISO 32000 som høyeste kalibrerte følsomhet.

Kameraet har fått AF-systemet fra EOS-1D X Mark II. Det har 61 følsomme AF-punkter, der 41 av dem er kryssfølsomme. Senterpunktet er følsomt ned til -3EV.

Canon introduserer også det de kaller «Dual Pixel Raw», der  ulik mikroavstand til lysaksen for hvert pikselpar gir samtidig opptak av to bilder med ørliten forskjell på lysvinkelen. I tillegg til å fungere som basis for dobbeltpiksel-AF, gjør det fotografen i stand til å etterjustere ørsmå forskjeller i fokuspunkt.

Samtidig kan man også benytte funksjonen til å redusere strølys gjennom objektivet.

Dobbeltpiksel-AF er faseregistrerende autofokus på selve bildebrikken, og bidrar til hurtig og nøyaktig fokus når man fotograferer med LiveView (blant annet videoopptak). Sammen med berøringsskjermen gir det mulighet til å endre fokuspunkt på skjermen, også under videoopptak. 4K video er også et av salgsargumentene for EOS 5D, og er på plass, om enn med litt begrensninger.

4K-Formatet er 17:9-format, litt bredere enn vanlig HD-format. Men du får ikke fullformat i 4K, EOS 5D Mark IV trekker ut et utsnitt på 4096 × 2160 piksler fra den store bildebrikken, det er litt mindre enn på Canons APS-C-kameraer. En fordel for telefotografering, men ikke for vidvinkel-video.

Du kan også trekke ut 8 megapiksler stillbilder fra 4K video­strømmen etter opptak. Det er enkelt: du bare spoler frem til det aktuelle bildet når du spiller av filmen på skjermen, og lagrer det som et JPG-bilde.

Anti-flimmer-funksjonen som finnes i blant annet EOS 5D S-modellene og EOS 7D Mark II er på plass, og sikrer at ikke kameraet blir «lurt» av lysrør o.l.  som flimrer. Dermed unngår man feil eksponering eller feil hvitbalanse under slike lyskilder.

LCD-skjermen har dessuten fått høyere oppløsning enn før, og berøringsskjermen kan også benyttes til menyvalg o.l.

Videre har EOS 5D Mark IV fått samme lysmålersystem som EOS 7D Mark II og EOS 5DS-kameraene, som er koblet til AF-systemet.

En spennende nyhet som vi kjenner fra andre Canon-kameraer, er HDR-film. Dette er filmopptak som fanger større dynamikkområde enn normalt. Kameraet støtter også intervall­opptak for såkalte «timelapse»-filmer.

Endelig har også kommunikasjonsmulighetene blitt forbedret. Her er nå Wi-Fi-funksjonen innebygd, sammen med NFC-tilkobling. Det samme gjelder støtte for GPS-data. EOS 5D Mark IV har også fått en USB 3.0-kontakt for høyere kablet overføringshastighet.

Ergonomi

EOS 5D-serien har på mange måter vært modellen for god ergonomi på speilreflekskameraer. Her er bare små justeringer, og både grep og knapper er utformet etter respons fra brukere. Med kameraet alene og et kompakt objektiv, er det lett å reise med det og håndholde det over lange fotograferingsøkter. Joysticken er plassert ideelt for tommelen, og har fått selskap av en knapp for å velge AF-område. Og setter du på batterigrepet, får du både ekstra stabilitet og vertikalutløser med egen joystick og knapperad.

Søkeren er også forbedret, og har fått et LCD-lag som gjør det mulig å vise informasjon i selve søkerbildet. Søkeren er ellers stor og lsyssterk slik vi er vant til på EOS 5D-serien.

Her er nå to kortplasser med henholdsvis plass til et CF-kort (UDMA Modus 7) og SD/SDHC/SDXC (UHS-I).

Q-menyen og en rekke knapper kan programmeres til ditt eget behov, slik at du har de funksjonene du bruker mest under de fingrene du vil ha dem.

Ytelse

Selv om det ikke er rå ytelse Canon legger vekt på når de selger EOS 5D-serien, er 5D Mark IV slett ingen sinke. En ting er antall bilder per sekund, som mange ser som målestokk for ytelsen på et kamera. Men vel så viktig er responsen, lukkertidsforsinkelse, buffer, muligheten til å skyte videre når du har tatt en serie osv. Og ikke minst: batterikapasitet.

EOS 5D Mark IV bruker LP-E6N-batteriet, som er kompatibelt med LP-E6 som er benyttet i tidligere EOS 5-modeller, men har mer kraft. Det er særlig kapasiteten til LiveView (og video) som er økt, til ca. 300 bilder. Bruker du ikke skjermsøker, skal kameraet i følge CIPA-målinger klare 900 eksponeringer på en ladning. Det holder for de fleste til mer enn en arbeidsøkt, og skal du på tur, er ekstra batterier ikke tyngende i sekken.

Et lite batteri er med på å gjøre kameraet kompakt, samtidig er kapasiteten balansert optimalt mot bruksbehov. Og du får bonusen med å kunne beholde ladere og tidligere batterier om du oppgraderer.

Når det gjelder skuddtakten, er den økt til 7 bilder i sekundet. Det klarer vel 30 bilder i serie når du lagrer RAW, altså drøyt fire sekunder på full hastighet. Likevel, etter lange serier får du ikke alltid mulighet til å skyte videre, dette er ikke noe spesialisert action-kamera. Men EOS 5D Mark IV tar 30 Mp bilder der f.eks. EOS 1-D X Mark II «bare» tar 20 Mp bilder.

Responsen oppleves momentant, dette er ikke et kamera du venter på. Autofokusen er også fremragende, selv om følgefokus er bedre på noen andre profesjonelle kameraer.

Bildekvalitet

Den nye CMOS-brikken gjør underverker for bildekvaliteten. Nå har ikke EOS 5D-serien akkurat vært plaget av dårlig bildekvalitet før, men flere kameraer med Sony-brikker har særlig på lav ISO vist bedre dynamikk og mindre bildestøy.

Den forskjellen er nå i praksis eliminert. Fremdeles er det viktig å eksponere riktig, selv om justeringsmonnet er forbedret. Men dynamikk, og dermed støyforholdene er nå innenfor det man vanskelig oppfatter med øynene sammenlignet med f.eks. Nikon D810. Ved middels og høyere ISO-verdier drar EOS 5D Mark IV fra, og leverer klart forbedrede bilder opp til ISO 32000, som er maksimum før du overstyrer. Inntil ISO 12.800 er bildene forbausende rene og fullt brukbare rett ut fra kameraet.

Oppløsningen er selvsagt lavere enn for EOS 5D S-serien, og du ser neppe like mange detaljer som hos Nikon D810. Men med vanlig betraktningsavstand tror vi sjelden du vil finne forskjellen på blindtest. Når du sjekker bildene til EOS 5D Mark IV, er det den klare og dynamiske bildekvaliteten du legger merke til, og ikke de så vidt målbare avvikene fra det teoretisk perfekte. Og oppløsningen holder til en hver forstørrelse av vanlige fotografier.

Som videokamera er EOS 5D Mark IV nesten ideelt – så lenge vi snakker om Full HD. Her kan du ta alt fra sakte film (120 bps) til hurtigfilm (timelapse), med god fargedybde og rene filer. Det er ikke like bra til bevegelige motiver som profesjonelle videokameraer, men til vanlige opptak av «folk og fe» holder det bra.

Når det gjelder 4K, er vi litt mer reserverte. Det lille formatet gjør det vanskelig å utnytte vidvinkler, og den enorme datastrømmen gir enorme filer og er krevende med hensyn til minnekort (EOS 5D Mark IV bruker ikke det mer komprimerte AVCHD-formatet). Ikke kan du lagre 4K video via HDMI-utgangen, heller.

Men muligheten til å trekke ut 8 Mp stillbilder fra kamerarullen oppveier dette for mange.

Konklusjon

Canon EOS 5D Mark IV er en solid oppgradering fra et allerede legendarisk kamera, og mer gjennomprøvd av kresne brukere enn de fleste. Det er litt mindre og lettere enn forgjengeren, men topper denne på omtrent alle punkter.

Det er særlig bildekvaliteten som er hevet, og det merker du best dersom du utfordrer vanskelige lysforhold, både med høy kontrast og svakt lys. Videofilmere vil sette pris på HDR-video, som gir synlig bedre resultater i opptakssituasjoner med høy motivkontrast.

Samtidig er bildeoppløsningen økt til 30 megapiksler, og det gjør konkurrentene til Nikon, Sony og Pentax ganske sammenlignbare i praksis. Og trenger du virkelig høy oppløsning, så har jo Canon EOS 5D S og SR på lur.

Til sist nyter Canon EOS 5D Mark IV godt av hele Canons store system, utvalget av objektiver, serviceapparat og brukermiljø. Canon er også kjent for å lage solide brukskameraer i denne klassen, som er ment for de profesjonelles spesielle behov.

Prisen er i overkant av hva mange ville foretrukket, men disse kameraene kommer til å gå så det griner likevel. Folk vet hva de får, og her får de enda mer.

Canon EOS 5D Mark IV er rett og slett et topp produkt som gjør det enkelt og pålitelig å gå til nesten en hver opptakssituasjon og komme tilbake med ønsket resultat. Vår beste anbefaling!

Full test og testbilder finner du i Fotografi #6 2016.

www.canon.no

Kommentarer

kommentarer

Tags from the story
, ,
Mer fra Toralf Sandåker

Test: Sony Alpha A7R II

Vi begynner å ane at de tre første kameraene i Sonys A7-serie...
Les mer