Christer Strömholm på Galleri Balder

Christer Strömholm. Narcisse, Paris 1968.

I kveld åpner en ny utstilling med Christer Strömholms bilder på Galleri Balder i Oslo.

Det er ikke lenge siden Galleri Balder åpnet sine dører bak slottet i Oslo, men dette lille galleriet er allerede klare til å åpne sin tredje utstilling. I denne runden er det den svenske legenden Christer Strömholm som vil pryde veggene i galleriet.

– Vi viser et utvalg av både kjente og ukjente motiver fra slutten av 40-tallet til slutten av 90-tallet, forteller innehaver Ole Buenget. – Spesielt interessant  er en serie med vintagebilder av transseksuelle som Strömholm fotograferte i Paris på begynnelsen av 60-tallet. Disse bildene inngikk i Strömholms første utstilling «Til minnet av mig själv» som han viste på Galleri NK i Stockholm i 1965. Flere av bildene har vært oppbevart i en kjeller i Malmø i tiår, før de dukket opp for en tid tilbake og ble lagt ut på salg. Mange av bildene var i dårlig forfatning, men er nå nyrestaurerte og innrammet for utstillingen her i Galleri Balder.

Christer Stømholm vises på Galleri Balder.

Strömholm førsøkte i over 20 år å publisere bildene i en bok, men ingen forlag ville trykke boken. Ikke før i 1983, da publiserete forlaget ETC boken «Vännene från Place Blance» som ble en klasikker blant fotobøker. Men Strömholms innflytelse har bredt seg langt forbi leserne av hans fotobøker.

– Christer Strömholm har hatt stor inflytelse på så vel svenske som norske fotografer siden han startet den legendariske Fotoskolan i Stockholm på begynnelsen av 60-tallet. Selv gikk jeg på Fotoskolan i begynnelsen av 80-tallet lenge, etter at Christer hadde sluttet som rektor, men hans ånd lå likevel i lokalene på skolen. Leica med 35 eller 50 mm., sove med kameraet, TriX- film fremkalt i D76, aldri teleobjektiv eller stativ – og ikke minst det å ha respekt for de man fotograferer. Det å gi dem kopier og komme tilbake for å kanskje gjøre enda bedre bilder, utdyper Buenget.

Christer Stømholm vises på Galleri Balder.

Christer Strömholm brukte ofte andre til å forstørre sine bilder, men det betydde ikke at han var likegyldig til hvordan kopieringen ble gjort. Et av bildene på utstillingen viser «The Pale Lady – Working Copy» og her kan man se Christers egne anmerkninger om hvordan den ferdige kopien bør være.

– Strömholms oppdagelse er at om vi bare utforsker virkligheten lenge og dypt nok så forvandles den innfor våre øyne. Kameraet er hans redskap for denne forvandlingen av det virkelige, avslutter Buenget.

Utstillingen vises frem til 31. mars.

www.galleribalder.com

Kommentarer

kommentarer

Skrevet av
Mer fra Pål Otnes

Foreslår «Leif Preus fotopris»

Filmskaper og fotograf Robert Hansen, opprinnelig fra Horten, foreslår i Gjengangeren i...
Les mer