Dawid på Shoot Gallery

© Dawid / Shoot Gallery

I helgen åpnet utstillingen Ex med den svenske fotografen Dawid på Shoot Galley i Oslo. Han er kjent som er en av pionerene innen fotografiet som kunstform i Sverige.

Ustillingen er galleriets tredje som presenterer svensk fotografi og er kuratert av Greger Ulf Nilson, som forøvrig driver GUN Gallery i Stockholm. Det er verd å merke seg at Dawid er en god venn av en av de tidligere utstillerne, Gunnar Smoliansky. Utstillingen viser et utvalg fra en rekke serier Dawid har produsert gjennom de siste 30 årene. Med tanke på vennskapet til Smoliansky er det interessant hvordan Dawid hovedsakelig også viser nøkterne formater i utstillningen. Også uttrykket har likhetstrekk med Smoliansky; strenge komposisjoner og sterke observasjoner. Men der Smoliansky vandrer gatelangs på Söder i Stockholm for å finne sine bilder, leter Dawid enda nærmere seg selv.

– Jeg pleier å si at mitt arbeid er som en fraktal. Man begynner et sted og så utvikler det seg og forgrener seg kontinuerlig. Slik er det med seriene jeg jobber med også, den ene leder til den andre. Og jeg jobber med det jeg finner i min umiddelbare nærhet, det kan være at jeg finner noen tilfeldige plankebiter, så er jeg i gang, forteller fotografen.

Fra serien Rost © Dawid / Shoot Gallery
Fra serien Rost © Dawid / Shoot Gallery

Fellesnevneren for seriene som vises er at de er ekstrakter fra større serier, og det er her navnet Ex kommer fra. Mange vil raskt kjenne igjen mange av bildene, og en av Dawids viktigste serier, ROST, har fått en sentral plassering. Denne skapte mye rabalder da den ble vist på Moderna Museet på begynnelsen av 80-tallet.

– Det ble et voldsomt oppstyr rundt utstillingen, som ble et slags gjennombrudd for meg. Dette var på den tiden da arbeiderromantikken med Anders Petersen i spissen var dominerende, et uttrykk som er langt unna det jeg selv jobber med. Det ble en voldsom debatt og mange ble fornærmet over at man kunne presentere noe slikt.
Et av disse bildene henger nå på en utstilling om analog fotografi i Folkwang-museet i Essen. I teksten sto det opprinnelig at bildet var et fotogram, men det stemmer ikke. Ser man godt etter så er det tekstur i rusten. Slik følte jeg at jeg holdt ryggen fri, at det var teknisk perfekt som et fotografi. Men senere stolte jeg helt på meg selv og lot uttrykket bli rent grafisk. Og i dag er det ingen som stusser over dette, så debatten om hva fotografiet kunne være var det jeg som vant…

© Dawid / Shoot Gallery
© Dawid / Shoot Gallery

Bildene som vises spenner over et stort felt, både tematisk og i tid. Men fellesnevneren er nysgjerrigheten og gleden over fotografiet. Dawids innflytelse på svensk fotografi har vært betydelig og utstillingen gir et lite inntrykk av en stor produksjon. For eventuelle samlere er det også verd å merke seg at mange av kopiene er vintage, og man kan anta at restlageret av disse kopiene ikke er stort.

Utstillingen vises til 25. oktober.

Kom snart tilbake til våre nettsider, vi vil etterhvert legge ut et lengre intervju med Dawid her på fotografi.no.

www.shootgallery.no

Kommentarer

kommentarer

Tags from the story
,
Skrevet av
Mer fra Pål Otnes

Fotograf Ragne Sigmond mottar årets Fotografipris

Fotograf Ragne Sigmond mottok i dag årets Fotografipris for sitt engasjement for...
Les mer

1 Comment

  • I was glad to come upon your advice post for ahoutrs .It is apt advice.I hope that writers will read the post and will follow your advice. I hope that they will realize the golden opportunity, the chance they have to make a connection with the audience at their book event. I hope that they will invite their friends, relatives and co-workers to be part of their audience. In other words, that they will do all in their power to bring something of value to the audience, and do their best to benefit their book.I say: don’t let that golden moment pass you by; make use of it!I can’t help but add this:Andi, you have given so many ahoutrs such a great gift; your efforts have made a way for many writers to find a venue, and to step forward and spread the news about their books. Some of them, especially those without the backing of big publishers, were likely at a loss, and not sure of the first steps they should take with their books. And so they hesitated, and some of them came to a stop, and gave up because they were afraid to go on. But some ahoutrs (ME for one!) lucked out and somehow were guided along a path that led to you. And these lucky ones have met with your unexampled generosity, encouragement, and support. Many are grateful. I am grateful. But, it is not just the ahoutrs that you have benefited. You have benefited the book stores that hosted the readings and sold books. You have benefited the audience that came and learned something new, and you have greatly benefited the community.When YOUR BOOK is published; I hope, and predict, that all those people will be there for your event.It should be the biggest book signing event of the year because it should be attended by all of those that you have guided, befriended and benefited. Those people are so glad that our lucky star guided us to you. You lighted our path and helped us forward.Please let us return that favor and shine a light for you if you ever need it.And, please, don’t make us wait until your book signing to return the favor. I’m here. Tell me when and where, and I’ll be there if you happen to need some help to set up an event, or if you just need a friend with a flashlight.Because, sometimes the path forward is a little scary and dark. As Always,Linda Rash Pilkington

Comments are closed.