Førsteinntrykk: Ny proff-zoom fra Panasonic

Panasonic Lumix G X Vario 12-35 mm f/2.8 Asph/Power O.I.S.

Panasonic lanserer i dag sin nye lyssterke profesjonelle normal-zoom for Micro Four Thirds-standarden, og tar dermed opp konkurransen med de store. Det interessante spørsmålet er om Panasonic har et mer profesjonelt kamera på gang? Vi har detaljene og et førsteinntrykk av zoomen.

Den nye zoomen har fått siste generasjon av Panasonics optiske bildestabilisator med dobbelt så god virkning spesielt ved lavfrekvente kamerabevegelser, samt Nano Surface Coating for å motstå interne reflekser og strølys. Bygget i metall, med et zoomområde fra 12-35 mm (tilsvarende 24–70 mm i 35mm-format) og et blenderområde fra f/2.8–22 ved alle brennvidder er dette en typisk normalzoom for profesjonelle og krevende amatører. Objektivet er også sprut- og støvsikkert.

Det er en svært kompakt normalzoom med f/2.8 i lysstyrke Panasonic har lansert. Dermed står den godt til de kompakte Micro Four Thirds-kameraene. (Foto: Toralf Sandåker).

Panasonic klassifiserer objektivet som et HD-objektiv, med stillegående og hurtig autofokus tilrettelagt for videofilming. Med 7 avrundede blenderlameller hevder Panasonic at objektivet får utmerkede myke flater ute av fokus, og en avansert konstruksjon med 14 elementer i 9 grupper optimaliserer gjengivelsen over hele bildeflaten. I konstruksjonen har Panasonic blant annet lagt inn 4 asfæriske linser, et ultra-ED-element (UED)  og en høyrefraktivt UHR) optisk element som dessuten reduserer størrelse og vekt. Med en firetrinns optisk bildestabilisator veier objektivet likevel bare 305g og er mindre enn 74 mm langt. Objektivet leveres komplett med solblender, objektivdeksler og futteral. Når dette skrives er prisen ennå ikke kjent, men forventes å havne et stykke under 10.000 kroner. Objektivet forventes i butikkene i juni-juli.

Førsteinntrykk

Fotografi.no har fått anledning til å prøve nyheten før lansering, og vårt førsteinntrykk etter en times fotografering gir høye forventninger til objektivets ytelse. Ytre sett virker det tungt og solid med en meget tillitvekkende mekanikk i zoomring og fokusring.

Den gode nærgrensen på 25 cm gir en forstørrelse på 0,17x. (Foto: Toralf Sandåker).

Nærgrensen er gode 25 cm og objektivet tar 58mm filtre. Autofokusen på Panasonic Lumix GX-1 og Olympus OM-D E-M5, som vi prøvde objektivet på, er svært rask og lyddempet, i tillegg til at Panasonic har gitt objektivet samme elektriske demping som på den gedigne 14–140 millimeteren for å unngå elektronisk støy ved filming og lydopptak. Dette er ikke et «Power-zoom»-objektiv, det er en vanlig manuell zoom. En bryter på siden av zoomen betjener den optiske bildestabilisatoren, som vi fant meget effektiv.

Med 35 mm (bildevinkel tilsvarende 70 mm) og f/2.8 får man fine portrettbakgrunner. (Foto: Toralf Sandåker).

Spørsmålet er altså hvorfor Panasonic kommer med et så profesjonelt objektiv nå. Selskapet har tidligere publisert en «roadmap» for objektiver, en plan over fremtidige objektiver, som også inneholder en lyssterk 35–100 mm (tilsvarende 70-200), men den kommer altså ikke ennå. Likevel er det åpenbart at to slike objektiver mangler et matchende hus. Det nærmeste Panasonic har er GH2, som begynner å trekke på årene (den kom i forbindelse med siste Photokina i 2010). Panasonic har tydeliggjort sin strategi med fire kameraserier: den ultrakompakte og søkerløse GF-serien (for den prisbevisste) og GX-serien (for den kresne), samt de mer sofistikerte seriene med søker: G-serien (for amatøren) og GH-serien (for entusiasten og den avanserte). Med dagens utvalg sitter Panasonic med ganske nye modeller som GF5, GX1 og G3, mens altså toppmodellen GH2 er moden for utskiftning. GH2 er også kameraet for den seriøse videofotografen.

Høy lysstyrke og bildestabilisator åpner for blitzfrie snapshots med innendørslys. (Foto: Toralf Sandåker).

Sammenlignet med profesjonelle 24–70 millimetere fra Canon, Nikon, Carl Zeiss/Sony, Sigma og Tamron er Panasonics objektiv omtrent en tredel i vekt og størrelse, og vil ventelig ligge nærmere Sigma og Tamron enn de andre i pris. Bare Tamron kan ennå by på innebygd bildestabilisator i denne klassen før Panasonics lansering i dag. Vi har ennå ingen fullgod test på objektivet, men våre prøveopptak i forrige uke var overbevisende. Her er både ytelse, fin mekanikk og etter hva vi kan se et meget godt korrigert objektiv i profesjonell klasse. Det er også så kompakt at det balanserer godt selv på den lille Lumix GX1, som vi brukte mest, og på Olympus’ OM-D E-M5, som representant for de «store» Micro Four Thirds-kameraene. Bildekvaliteten fra disse kameraene er også på et nytt nivå for Micro Four Thirds-standarden, etter at dynamikk og lavlysegenskaper tidligere har ligget litt bak konkurrentene.

Stor aktivitet under Panasonics snikslipp av den nye 12–35mm f/2.8 for EISA-pressen sist uke. (Foto: Toralf Sandåker).

Panasonics nye avanserte normalzoom skiller seg også ut fra flere av konkurrentene ved å være sprut- og støvsikkert, i tillegg til sin kraftige konstruksjon i metall. Også dette aktualiserer spørsmålet om vi vil se et mer profesjonelt hus fra Panasonic, for Lumix G-serien mangler et hus med beskyttelse mot sprut og støv utover støvfjerningen i bildebrikken. Kan vi håpe på en GH3 til Photokina i Köln i september?

Kommentarer

kommentarer

Tags from the story
,
Mer fra Toralf Sandåker

EISA FOTO & VIDEO KAMERA 2017-2018

Panasonic LUMIX DC-GH5 Panasonic LUMIX DC-GH5 samler all produsentens erfaring fra både...
Les mer