Ny fotobutikk i Barcode

Butikken Foto.no med nye lokaler i Barcode i Oslo. Foto: Pål Otnes.

Ryktene har svirret en stund om en ny aktør i fotomarkedet og i morgen åpner for første gang en fotobutikk i Oslos nye bydel, rett ved Oslo S.

Konkurransen hos fotoforhandlerne har blitt beinhard og de små marginene har gjort at en rekke mindre fotobutikker har blitt borte de siste årene. Igjen står noen få store forhandlere som dominerer markedet og som er avhengige av stor omsetning for å redde bunnlinjen.

Men nå åpner altså en ny aktør dørene, med daglig leder Roar Sandvik og hans kone Elin Tuv Sandvik i spissen. Roar var i sin tid gründer av FotoVideo, nå Scandinavian Photo, og han legger ikke skjul på at nyvinningen i stor grad er bygget over den samme lesten som da han startet opp konkurrenten i Møllergata.

– Vi har jo gjort dette før, forteller han. – Forskjellen denne gangen er at det vi jobber med er lystbetont. Vi er her for våre medarbeidere og kunder, ikke primært for å tjene penger. De ansatte har fått mulighet til å bli medeiere og mange er  gamle kollegaer fra tiden i FotoVideo. Min kone og partner, Elin, og jeg har jobbet sammen i fotobransjen siden 1989, og etter vi gikk ut av Scandinavian Foto var vi gått lei og hadde tenkt og gjøre helt andre ting. Men så begynte vi å savne menneskene og bransjen og bestemte oss å satse på nytt. Og vi utfyller hverandre godt, mens jeg tenker fem minutter fremover, tenker hun fem år.

Butikken Foto.no med nye lokaler i Barcode i Oslo. Foto: Pål Otnes.

Med på laget er også nettstedet foto.no som nå skal tilby nettbutikk på samme nettadresse. Nettredaktør Erik Faarlund har tidligere erfaring fra akam.no og nettmagasinet.no, og lover fortsatt redaksjonelt innhold på foto.no. Han er ikke redd for at blandingen mellom redaksjonelt stoff og nettbutikk skal bli problematisk.

– Jeg har også gått inn på eiersiden og er veldig opptatt av at dette skal gjøres ordentlig, sier Erik. – Jeg er fullt klar over at det blir mange hatter når man starter opp slik vi gjør, men jeg holder rollene helt adskilt. Og vi er veldig lydhøre for kommentarer om noen skulle føle at vi tråkker over streken.

Kombinasjonen nett, butikk, kurs og aktiviteter har blitt malen for de store butikkene, og også her skal det tilbys kurs, utstillinger og andre publikumsrettede aktiviteter. Og Sandvik har store ambisjoner om å stimulere den generelle interessen for fotografi i Norge.

– Det er ikke lenger kult og ta bilder! Se på finn.no-reklamen, der en kar selger fotoutstyret sitt og klarer seg med mobiltelefonen. Når det er dårlige tider i bransjen må man kjøre på og gjøre seg synlig. Vi skal bruke mye penger på markedsføring, noe som alle i bransjen til syvende og sist vil nyte godt av. Vi vil gjøre vårt for å skape godt samarbeid mellom aktørene i bransjen og vi vil ha fullt fokus på å løfte interessen for fotografi. Vi skal gjøre det kult å ta bilder igjen!, avslutter en entusiastisk Sandvik.

Og navnet på butikken? Foto.no.

Kommentarer

kommentarer

Tags from the story
,
Skrevet av
Mer fra Pål Otnes

Fotografi #2 ute nå!

I Fotografi #2 er temaet mote og vi tar en titt på...
Les mer