Slik tar du bedre vinterbilder

Vinteren kan gi noen gnistrende fine bilder, hvis du vet å utnytte kameraet ditt best mulig.

Gnistrende sol gir utvilsomt gnistrende bilder! Sjekk eksponering og fargegjengivelse slik at bildet blir så naturtro som mulig. (Foto: Morten Løberg)

Vinteren og den lave sola byr på noen utfordringer for fotografen. En utfordring er de lave temperaturene. Når det er kaldt, ”dør” batteriet i kameraet. Uten strøm, ingen bilder.

Selv et nyoppladet batteri vil fort indikere halv eller lavere styrke når du er ute i kuldegrader. Trikset er å oppbevare kameraet inntil kroppen, f.eks. i ei innerlomme. Hvis kameraet er for stort til det eller du stadig har det framme fordi du bruker det, sørg for å ha et ekstra batteri – som du har i ei lomme inntil kroppen. Når batteriet i kameraet viser lav styrke, bytter du. Når batteriet har fått nyte godt av kroppsvarmen en stund, fungerer det normalt igjen.

Fang fargene slik de er

Motlysbilder blir lett undereksponert med mindre du bruker innstillingen for eksponeringskompensasjon. Skarp sol i bildet gir ofte reflekser. (Foto: Morten Løberg)

Alle kameraer har noe som heter hvitbalanse. Hvitbalansen står alltid på ”Auto” når du kjøper kamera. Hvitbalansen sørger for at bildet ditt ikke får fargestikk, og at fargene gjengis så naturlig som mulig. Men det er noen feller: Hvis du ønsker å bevare det svakt rødgule eller fiolette lyset på ettermiddagen når solen står lavt på himmelen, må du stille hvitbalansen på på ”Dagslys” eller ”Sol”. Automatisk hvitbalanse vil nøytralisere fargene og ødelegge stemningen lyset skaper. Noen enkle kompaktkameraer har ikke valg av hvitbalanse, kun en innebygd helautomatisk funksjon. Les mer om hvitbalanse her.

Flott med motlys

Motlysbilder blir lett undereksponert med mindre du bruker innstillingen for eksponeringskompensasjon. Skarp sol i bildet gir ofte reflekser. (Foto: Morten Løberg)

Den lave sola kan skape problemer i motlysmotiver. Ofte kan det være fristende å ha sola med i bildet. Da kan det hende lysmåleren i kameraet blir lurt og gir et for mørkt (undereksponert) bilde. Da skal du bruke innstillingen som heter eksponeringskompensasjon. Det er gjerne en bryter med et pluss- og et minus-tegn (+/–). Stiller du eksponeringskompensasjonen på +1 får du et lysere bilde. Se på bildeskjermen på kameraet om dette gir et godt nok resultat. Er bildet fremdeles for mørkt, prøv +2. Bruker du minus-kompensasjonen får du et mørkere bilde.

Det hender du har bruk for pluss-kompensasjonen til helt vanlige vintermotiver også. Bilder med store hvite flater – og det opplever du garantert over tregrensa om vinteren – har også lett for å bli undereksponert (for mørke). Eksponeringskompensasjon +1 er som regel tilstrekkelig.

Hvis du vil ha full kontroll med eksponeringen din skal du lære hvordan du leser og bruker histogrammet på kameraet ditt. Les mer om histogrammet her.

Motlys kan skape sjenerende reflekser i objektivet, noe som synes som gule halvmåneformede lysreflekser i bildet. Prøv å endre fotograferingsvinkelen littegrann eller zoom litt inn eller ut hvis mulig. På denne måten kan du som regel redusere refleksene litt.

Pass på dugg

Ha kameraet i veska når du kommer innomhus etter turen ute. Ellers vil det dannes kondens på kameraet og du risikerer at det slutter å fungere for en stund på grunn av fuktigheten.

Til slutt noen generelle råd som gjelder all fotografering:

– Still kameraet på beste bildekvalitet. Ha heller flere eller større minnekort om nødvendig. Les mer om bildekvalitet her.
– Ikke slett bilder på minnekortet for å få plass til flere bilder. Du risikerer at bilder går tapt. Les mer om  hvordan du unngår det her.
– Husk å formattere minnekortet når du har overført bildene til datamaskinen og du skal fotografere nye bilder. Det er ikke nok å slette bildene. Les hvordan du unngår
problemer med minnekortet her.
– Sjekk at kameraet står innstilt på høyeste bildeoppløsning slik at du utnytter alle pikslene i kameraet.

Ikke gjem bort kameraet i gråvær! Et lite kompakt digitalkamera er lett å plukke fram i nær sagt all salgs vær. (Foto: Morten Løberg)
Mer fra Morten M. Løberg

Prosjektlederen vant i Gullsnitt

Prosjektlederen for Gullsnitt og styremedlem i Norske reklamefotografer deltok – og vant...
Les mer

2 Comments

  • Takk for nyttig info. Jeg var på Svalbard i høst og tok mange spennende bilder. Lyset der er jo veldig blått. Jeg kompenserte en del med +1 og +2. Men da ble bildene grå OG jeg mistet mye av den blå/grønne fargen som isen i isbreene har.

    Hva skjedde?

    • Kan hvitbalanseringen din ha stått på «Auto»? Skal du beholde den blå fargetonen i overgangslyset på Svalbard eller den fiolette fargen i en soloppgang bør du stille hvitbalansen på «Dagslys». Da oppfører kameraet seg som en gammeldags lysbildefilm. Auto hvitbalanse på et digitalkamera tror fargestikket er feil og gjør sitt beste for å eliminere det.

      Se vårt fotokurs «Slik stiller du hvitbalansen» her: http://www.fotografi.no/arkiv/slik-stiller-du-hvitbalansen

Comments are closed.