3 på rad: Helgens utstillingsrunde

Chris Marker, La Jetée (1962) Film Still. Image courtesy BFI Stills Collection © 1963 Argos Films

Endelig nærmer helgen seg, her er tre utstillinger som er verd å få med seg om du skal innom hovedstaden i helgen.

Chris Marker, La Jetée (1962) Film Still. Image courtesy BFI Stills Collection © 1963 Argos Films
Chris Marker, La Jetée (1962) Film Still. Image courtesy BFI Stills Collection © 1963 Argos Films

Kunstnernes Hus: Chris Marker

Tidligere i år leste jeg pressemelding om at Whitechaple Gallery i London skulle holde Chris Markers (1921 – 2012) første retrospektive utstilling i England. Min første tanke var å hoppe på første fly til London, men som det ofte er med tid så forsvinner den altfor fort og det ble ingen tur til London. Til gjengjeld har Kunstnernes Hus passet på at utstillingen er kommet til Oslo. Chris Marker: A Grind Without a Cat åpnet forrige fredag og selv om den har blitt redigert ned noe fra sin originale form, er det fremdeles mye å se.

Utstillingen er en god gjennomgang av både hans mer og mindre kjente verker, som den halvtimes lange fotomontasjen La Jetee (1962) og installasjonen Zapping Zone (Proposal For An Imaginary Television) (1990-94). Zapping Zone (Proposal For An Imaginary Television) er en multimedia-installasjon som kun kan sees i en museumskontekst. Rommet er fylt med flere skjermer som hver viser sin egen strøm med bilder, og som lett kan tolkes som Chris Markers egen Youtube kanal.

Dersom du ikke kjenner hans arbeide fra før kan dette være et fint sted å starte, og du kan lett bruke et par timer på å få med deg noen av hans mest kjente filmer. Og for dem som allerede liker hans arbeide er dette en gylden mulighet til å se det hele installert i et norsk galleri.

Kunstnernes Hus
Chris Marker: A Grind Without a Cat

31. oktober 2014 – 11. januar 2015

Mikkel_McAlinden-Thorhild-Widvey
Kulturminister Thorhild Widvey 2014, analogue print on barytt paper, 40 x 50 cm © Mikkel McAlinden

Galleri K: Mikkel McAlinden

De fleste politikere i dag er vant med pressefotografer som tar bilder av dem til stadighet, men de er nok ikke like vant med at bildene ender opp i et galleri. Mikkel McAlinden stiller ut bilder fra sitt prosjekt om demokratiet i Galleri K førstkommende helg. I utstillingen kan du finne både brannbiler og IKEAs testlaboratorium, som for McAlinden begge representerer en del av det demokratiet vi lever i i dag. McAlinden viser også serien Regjeringen 2014, en serie der han har “snikfotografert” regjeringen i sine offentlige gjøremål. De fleste pressefotografer leverer bilder med en kjent form, men Mikkel McAlinden har gjort det motsatte. Han har med vilje skutt igjennom gjerder, vindusruter og andre ting som kan virke forstyrrende for rammen i bildet. Men i dette tilfellet er dette med på å skape en skremmende intimitet, ikke til personen som er fotografert, men til den som fotograferer. Bildene bærer samme estetikk som spionbilder og bilder som illustrerer en persons forfølgelse av en annen. Serien vekker både tanker om at disse personene er er viktige på grunn av paparazzi-stilen, men den kan også minne oss på hvor vanlige og tilgjengelige politikkere er i Norge. Alt en kunstfotograf trenger å gjøre for å lage et prosjekt som dette er å ringe sekretæren for å forhøre seg om hvor de befinner seg på en fredag klokken tolv. Denne helgen er siste sjangsen til å få med seg utstillingen.

Galleri K
Mikkel McAlinden: Average Northern Limit

17. oktober – 9. november
Du kan også lese et intervju med McAlinden i neste utgave av Fotografi.

 

© Morten Andenæs, Viktoria at 15
© Morten Andenæs, Viktoria at 15

MELK: Morten Andenæs og Ivan Galuzin

I kveld klokken 19:00 åpner MELK dørene og viser det første samarbeidet mellom kunstnerne Ivan Galuzin og Morten Andenæs. Utstillingen heter THE STAIN, THE ACT, THE MASK AND THE FACT og inneholder to bilder av Andenæs, beslyst av to hjemmelagde lysbokser mot sortmalte vegger. Galuzins bidrag til utstillingen er en skulptur av gelatin laget etter en oppskrift på ballistisk gele. Materialet brukes ofte til å simulere hvordan kroppen reagere på skader påført av pistolskudd og knivstikk. Skulpturen endrer seg over tid og er derfor nærmest en perfomance i seg selv.

Utstillingen markerer et femårsjubileum for galleriet, som i sin tid åpnet med en utstilling av Morten Andenæs. Utstillinge vises også samtidig med Andenæs’ utstilling i Paris med tittelen green apples / blue sky, som er et samarbeidsprosjekt under Paris Photo mellom MELK, Fotogalleriet og Objektiv.

MELK
THE STAIN, THE ACT, THE MASK AND THE FACT

7. november -7. desember 2014

Skrevet av
Mer fra Elli Trier

Espen Tveit: Svev

Espen Tveit er kjent for sine bilder av fotballbaner i forfall. Nå...
Les mer