3 på rad: Ny optikk fra Tamron og Panasonic

Tamron fortsetter å utvikle sin nye SP-serie med to nye fullformatobjektiver med fast brennvidde. Og Panasonic lanserer en ny og interessant standardzoom til sine micro Four Thirds-kameraer. Optikk er i støtet.

I fjor lanserte Tamron de to første objektivene i sin nye SP-serie, som åpenbart skal konkurrere med både Sigmas Art-serie og originaloptikk. Nå kommer enda to nye, en 85 mm portrett-tele og en modernisert utgave av den legendariske 90 mm makro. Fra før har Tamron levert SP 35mm F/1.8 Di VC USD og SP 45mm F/1.8 Di VC USD.

Serien kjennetegnes ved sin spesielt solide konstruksjon, værbeskyttelse og til det ytre på den champagnefargede flensen innerst mot objektivfatningen. Tamrons SP-serie er avanserte fullformatobjektiver som leveres valgfritt for Canon, Nikon og Sony A.

Tamron SP 90mm F/2,8 Di Macro VC USD

Tamron SP 90mm F/2,8 Di Macro VC USD
Tamron SP 90mm F/2,8 Di Macro VC USD

Den nye 90 mm f/2.8 makro erstatter den nåværende 90 mm makro, og har i følge Tamron enda bedre optisk bildestabilisator. Objektiver har 14 linseelementer i 11 grupper, blant annet LD og XLD-glass (lav dispersjon og ekstra lav dispersjon), og som de andre objektivene i serien er det konstruert med ni avrundede blenderlameller for ekstra myke ut-av-fokus-områder («bokeh»). Objektivet fokuserer til 1:1-gjengivelse, med nærgrense 30 cm, har en stillegående og kraftig USD-motor for effektiv autofokus fra uendelig til nærområdet, med valgbart fokusområde.

Makroen har også oppgradert bildestabilisator (VC) som nå kompenserer for kamerabevegelser i XY-planet, samtidig som Tamron hevder det er optimalisert for både lange og korte avstander (versjonen for Sony A-fatning har ikke bildestabilisator). Det nye objektivet, som selvsagt også er egnet som et portrettobjektiv, har til naturfotografenes glede blitt beskyttet mot støv og fuktighet. Frontglasset har fått fluorbelegning for å bli motstandsdyktig mot fingermerker og vanndråper. Filterfatningen er 62 mm.

Lengden er 117 mm, og med internfokusering endres ikke lengden. Objektivet veier ca. 609 gram. Tamron SP 90mm F/2,8 Di Macro VC USD er i salg fra mars med Canon- og Nikon-fatning, og  vil koste ca. 8.700 kroner. Sony-utgaven kommer senere.

Tamron SP 85mm F/,8 Di VC USD

Tamron SP 85mm F/1,8 Di VC USD
Tamron SP 85mm F/1,8 Di VC USD.

Med denne lyssterke portrett-telen har Tamron laget den første fullformat 85-millimeteren med optisk bildestabilisator. Også her kan objektivet skilte med de samme hovedkjennetegnene i den nye SP-serien, kosmetisk og teknisk. Her er 9 avrundede blenderlameller, bildestabilisator (Canon og Nikon) som kompenserer inntil 3,5 trinn, værbeskyttelse, fluorbelegning og manuell overstyring av fokuseringen under autofokus.

Objektivet er konstruert med 13 elementer i 9 grupper, har internfokusering og måler 91 mm fra fatningen. Filterfatningen er 67 mm og objektivet veier ca. 700 gram. Nærgrensen er ordinære 80 cm, og som de andre SP-objektivene leveres det med motlysblender. Pris og levering er ikke kjent når dette skrives.

Panasonic Lumix G Vario 12-60mm/F3.5-5.6 Power O.I.S.

Panasonic Lumix G Vario 12-60mm/F3.5-5.6 Power O.I.S.
Panasonic Lumix G Vario 12-60mm/F3.5-5.6 Power O.I.S.

En normalzoom som hever seg litt over de billige kit-objektivene er Panasonic Lumix G Vario 12-60mm/F3.5-5.6 Power O.I.S. Denne 5x zoomen har bildevinkel tilsvarende 24–120 mm på fullformat, Panasonics optiske bildestabilisator og stillegående, hurtige autofokus og er kompatibel med de avanserte funksjonene i Panasonics nyere kameraer, som post-focus og dobbelt bildestabilisering (i kameraet pluss i objektivet).

12–60 mm-zoomen har 11 linselementer i 9 grupper, 7 runde blenderlameller, internfokusering og måler 71 mm i lengden. Den kompakte zoomen er beskyttet mot fuktighet og støv, og veier bare 210 gram. Nærgrensen er 20 cm ved vidvinkel og 25 cm i teleposisjon. Det gir en gjengivelsesfaktor på gode 0,27x.

Objektivet skal være klart til levering i løpet av kort tid, og prisen ligger på rundt 5.500 kroner.

More from Toralf Sandåker
Canon EOS 7D Mk II møter Samsung NX1
En duell uten dverger Canons etterlengtede oppfølger til EOS 7D møter Samsungs...
Read More
One reply on “3 på rad: Ny optikk fra Tamron og Panasonic”

Comments are closed.