70-200 mm – det mest allsidige objektivet?

70-200 mm
AF-S Nikkor 70-200mm F2.8E FL ED VR (2016).

Det synes ikke som det er ende på alle 70-200 mm-objektiver. Ser vi bakover, er det en nesten endeløs rekke av dem fra alle produsenter. Nå sist Nikons nye AF-S Nikkor 70–200mm f/2.8E FL ED VR (bildet). Hva er det som gjør denne zoomtypen så magisk?

Da Nikon nettopp lanserte sin nye 70–200 mm, var det 7 år siden forrige modell, AF-S Nikkor 70-200 mm f/2.8G ED VR II kom. Nye kameraer, mer videofilming og høyere krav tvinger fram oppdateringer, selv av så gode objektiver som denne klassen vanligvis er. Sony har også kommet med en ny fullformat 70-200 mm f/2.8 i år – for sine speilløse A7-kameraer. Canon ryktes å ha en ny versjon av sin EF 70-200 mm f/2.8L IS II USM i ermet, visstnok som DO-type (diffraktiv optikk – link til google-oversettelse fra japansk). Uavhengige produsenter som Sigma og Tamron har lenge levert alternativer, og både Canon, Nikon og Sony har sine mindre og rimeligere versjoner av zoomen – med f/4 som største blender.

Nikons 70-200 mm f/2.8-objektiver

Den nåværende AF-S Nikkor 70-200 mm f/2.8G ED VR II fra 2009 er en fremragende zoom, og en favoritt blant mange Nikon-fotografer. Da den kom, var den en etterlengtet erstatning for den forrige modellen fra 2002, som hadde visse problemer med vignettering. Så hvorfor bytte den ut, og attpåtil med et objektiv som er vesentlig dyrere?

Et objektiv, og særlig zoomobjektiver, blir aldri perfekt. Det er alltid rom for forbedringer, særlig om man er villig til å betale mer. Nikons nye 70-200mm skiller seg på flere punkter fra det forrige. Det har fått elektronisk styrt blender (E-betegnelsen), som skal gi mer presis eksponering, særlig når serieopptakene fyker unna, enn den tradisjonelle mekaniske blenderen. Dessuten kan blenderen endres trinnløst, det er nyttig ved videoopptak. Objektivet har også fått et linselement av fluorit (FL-betegnelsen), som har latt Nikon spare 6 mm lengde og 110 gram vekt. Det skal også gi bedre skarphet over hele bildeflaten i følge Nikon. Objektivet er bygget i metall, og enda bedre værsikret, bl.a. er både front- og bak-elementet fluoritt-belagt for å motstå sprut og støv.

Nykomlingen har også byttet om plasseringen av zoom- og fokusringene. Zoomringen er nå foran, og fokusringen nærmere objektivets tyngdepunkt. Samtidig er tyngdpunktet flyttet nærmere kameraet. Nærgrensen er noe bedre, 1,1 meter mot 1,4 meter. Både bildestabilisatoren (VR – vibration reduction) og autofokusen skal ha blitt forbedret. Bildestabilisatormekanismen er ny, og starter raskere opp. Sport VR-innstillingen gir også et mer stabilt søkerbilde ved raskt bevegelige motiver. Autofokusen skal også være bedre til å følge bevegelige motiver.

Nikon 70-200mm F2,8E AF-S FL-ED VR er klar for salg i november og koster ca. 31.500 kroner.

Kan brukes til «alt»

Den store populariteten til 70-200-objektivene er ikke vanskelig å forstå. Disse objektivene kan brukes til omtrent alt, bortsett fra vidvinkelopptak.

Sportsfotografer er begeistret for kombinasjonen av høy lysstyrke og et godt zoomområde, og med teleconverter når man enda lengre. Særlig når fotografene er ringside, og kan komme ganske nær motivet, er 70-200 mm praktisk. Lengre teleobjektiver blir da rett og slett for nærgående.

Med en 70-200 mm på reisen, rekker du også de fleste telemotiver. Landskaper kommer nærmere, og benytter du APS-C-format får du en kort supertele. Mange av disse objektivene er værbeskyttet, noe som er nyttig både ute i naturen og generelt på reise. Du kommer nærmere ville dyr, og med dagens høyoppløste kameraer, ordner du ofte resten med beskjæring. Også bymiljøer og arkitektur kan med fordel undersøkes nærmere med en 70-200 mm.

Men 70-200-millimeteren er også utmerket til portretter, både i studio og utendørs. Lysstyrken er god nok til å klare de fleste lyssituasjoner, og dybdeskarpheten ideell til å få hele ansiktet eller figuren skarp, samtidig som bakgrunnen er uskarp. Går du lenger unna og zoomer inn, vil selv forstyrrende bakgrunner kunne isoleres. De fleste 70-200-objektivene er også av svært høy kvalitet, bedre enn de fleste zoomer. Det er noe du setter pris på både til landskapsfotografering og portretter.

70-200 mm
Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (2010).

Canon og Nikon pleier å følge hverandre som skygger. Canons toppmodell blant 70-200-objektivene, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, kom i 2010 og er moden for utskiftning. Ikke fordi det er noe dårlig objektiv – tvert imot, det er anerkjent som en av Canons aller beste zoomer. Men når Nikon har byttet ut sin, merker Canon etterspørselen. Mange proffer og entusiaster som fotograferer mye, bytter uansett utstyr etter en tid, fordi selv kvalitetsprodukter merker slitasje og får skader. Da er det noen som sitter på gjerdet og venter på om det kommer noe nytt før de bestemmer seg. Dessuten har Canon både satset på 4K video i sine proffkameraer og stadig høyere stillbildeoppløsning – egenskaper som stiller høyere krav til optikk. Og hvem vet – kanskje ryktene stemmer og Canon har et lett og enda bedre 70-200 i ermet – med eller uten DO-glass?

Mer fra Toralf Sandåker

Test: Alpha SLT-A65

Sony Alpha SLT-A65 deler bildekvaliteten med sin mer profesjonelle slektning SLT-A77, og...
Les mer