Canon 5Ds: To ganger femti fra Canon

Canons to 50-megapiksler-tvillinger – EOS 5DS og EOS 5DSr

I dag lanserer Canon to nye profesjonelle EOS-kameraer som setter ny rekord for bildeoppløsning hos 36×24 mm fullformatkameraer. Canon 5DS kommer i to varianter, og forskjellen minimal: der Canon 5DS har et vanlig lavpassfilter, har Canon 5DSr et lavpassfilter som kansellerer diffuseringen, omtrent som forskjellen mellom Nikon D800 og D800E. Vi har lagt hendene på de to nyhetene.

Canons to 50-megapiksler-tvillinger – EOS 5DS og EOS 5DSr – er identiske med unntak av lavpassfilteret på bildebrikken.

Det innebærer i praksis at Canon 5DSr ikke diffuserer bildet og dermed har potensial for noe bedre detaljoppløsning. Siden begge kameraer leverer 50 megapiksler burde oppløsningen likevel være mer enn høy nok. Mens Canon 5DS er beregnet for generell bruk, ser Canon for seg at Canon 5DSr skal utfordre mellomformatkameraer i studio.

Canon EF 11–14 mm f/4L USM er den kraftigste vidvinkelzoomen hittil for fullformat.
Canon EF 11–14 mm f/4L USM er den kraftigste vidvinkelzoomen hittil for fullformat.

Fotografi reiste med Canon på presselansering i London denne uken, og var blant de første i verden som både fikk se på nyhetene og fotografere med dem. Vi fikk samtidig prøve den nye vidvinkelzoomen, Canon EF 11–14 mm f/4L USM. Ryktene om en EOS med 50 megapiksler har versert en stund, og denne gangen stemte ryktene ganske bra. Men tilsynelatende er det bare høyere oppløsning som er nytt på de to kameraene.

Ved nærmere sjekk stemmer det ikke helt. Til det ytre ser de to Canon 5DS-kameraene ut som en Canon 5D Mark III, men både selve skroget og innmaten i kameraet er nytt. Det er typisk Canon å ikke endre hva som fungerer godt, her får du ingen fancy visuelle signaler om at du holder et kamera som er i stand til å vriste flere detaljer ut av et motiv enn noe 35 mm speilreflekskamera tidligere. Du skal se godt etter før du oppdager andre kjennetegn enn selve modellbetegnelsen. Og for å gjøre det helt klart: noen annen forskjell enn lavpassfilteret er det ikke mellom de to modellene. Bortsett fra prisen.

Canon EOS 5DS er klassifisert av Canon som profesjonelle kameraer, det hefter ingen «semi»-merkelapp på dem. Kamerakroppen er helt i kraftig magnesiumlegering, og i følge Canon er sammenføyningene tettere, ved at de overlapper hverandre slik at de er enda bedre beskyttet mot elementene. Canon har lagt mye ned i å værbeskytte kameraene, men skal vi bedømme etter pakninger og hva vi får vite, er det ikke helt i samme klasse som Pentax K3 og Olympus OM-D E-M1.

Kamerakroppen i magnesiumlegering er enda tettere sammenføyd enn tidligere EOS 5-modeller.
Kamerakroppen i magnesiumlegering er enda tettere sammenføyd enn tidligere EOS 5-modeller. (Foto: Toralf Sandåker)

Inni huset er det også flere nyheter, og samlet forteller de oss at 5DS-modellene er optimalisert for stillbilder. Du kan ta opp video, men Canon har ikke lagt vekt på videoegenskapene denne gangen. Først og fremst ser vi det på bildebrikken, som er en nykonstruert fullformat CMOS med en oppløsning på 8688×5792 piksler, altså rundt regnet 50 millioner piksler. Det passerer kanskje en magisk grense, men realistisk sett gir det bare 18 % større utskrifter enn fra Nikon D800-serien ved samme oppløsning. Eller ca. 92×61 cm mot 78×52 cm print ved 240 ppt oppløsning.

5DS har fått to nye Digic 6-prosessorer som jobber parallelt med signalbehandling og styring av kamerafunksjoner. EOS 5DS er ikke noe fartsfantom, men med 5 bilder/sekund er det betydelige mengder data som behandles. Autofokusen er den samme som i Canon 5D Mark III, med 61 AF-punkter, hvorav 41 er kryssfølsomme og de 5 i sentrum registrerer både rettlinjede og diagonale konturer. Lysmåleren er imidlertid oppgradert med den samme lysmålerteknologien vi finner i Canon 7D Mk II med 150.000 piksler og følsomhet for både RGB og infrarøde bølgelengder. Bildebrikkens følsomhet er nominelt ISO 100–6400, men kan utvides til ISO 12.800. Her er det med andre ord ikke lagt opp til bilder under ekstremt lyssvake forhold.

ffff
Den nye bildestilen Fine Detail arbeider spesielt med å forsterke kontrasten i fine detaljer. (Foto: Toralf Sandåker).

Vel så viktig er kanskje hvordan Canon har ivaretatt kvaliteten når den høye oppløsningen utfordres. Et helt nytt speiloppheng er mer robust og vibrasjonssvakt, og følges dessuten av en bedre funksjon for oppfelling av speil. I stedet for å trykke en gang på utløseren for å felle opp speilet og en gang til for å eksponere bildet, kan du nå forhåndsinnstille kameraet til å felle opp speilet, vente et valgfritt intervall og så eksponere. I tillegg har EOS 5DS og 5DSr en ny Picture Style, Fine Detail, som er skreddersydd for å hente ut detaljene i bildet. Canon sier for øvrig at de allerede har laget objektiver i fem år som er beregnet for så høy oppløsning som 50 Mp. Ikke alle nyere objektiver er like fintegnende, men en tommelregel bør være å velge blant de nyeste dersom du skal få mest mulig ut av disse kameraene.

Landskapsfotografen David Noton foran sitt bilde tatt med Canon EOS 5DS.
Landskapsfotografen David Noton foran sitt bilde tatt med Canon EOS 5DS. (Foto: Toralf Sandåker).

Vi fikk en prat med landskapsfotografen David Noton, som har vært en av Canons testbrukere av de nye kameraene en måneds tid. Han viste blant annet et stort print av et landskapsmotiv fra sør-Afrika han hadde tatt med 24 mm TS-objektivet tiltet for å få definert skarphetsplan. Han visste naturlig nok å legge vekt på den høye detaljoppløsningen når bildene skulle ut i store formater, veggpostere osv. Men han minte også om at kameraet var likt en vanlig EOS 5D Mk III å bruke. Vekten og det store utvalget objektiver gjør kameraet interessant også som alternativ til mellomformatkameraer.

Bildeprøver

Vi fikk en stund med EOS 5DSr under vårt besøk i London, og tok bilder både med og uten stativ, med både den nye 11-14 mm-eren og med en 70–200 mm f/2.8L II. Dissse bildene er tatt med et førproduksjonskamera i JPEG-format, og er muligens ikke helt identisk i bildekvalitet med det endelige produktet som kommer i salg.

Utsikt over Thames med EOS 5DSr og EF 70-200 mm f/2.8 II.
Utsikt over Themsen med EOS 5DSr og EF 70-200 mm f/2.8 II, fotografert på 200 mm. (Foto: Toralf Sandåker).

Det blir umulig å demonstrere oppløsningen med web-bilder av et ikke helt ferdig produkt, men for å gi en følelse av utsnittsmulighetene, kan du se her:

Utsnitt av bildet ovenfor (Foto: Toralf Sandåker)
Utsnitt av bildet ovenfor (Foto: Toralf Sandåker).

Med den nye vidvinkelzoomen har Canon nå et objektivutvalg fra 8 mm fisheye til 800 mm tilpasset de nye høyoppløste kameraene i fullformat. Begrenser vi oss til rettvinklede objektiver, begynner skalaen allerede på 11 millimeter. Vi regner med at kreative fotografer finner nye bruksområder til den høye oppløsningen, og kanskje får vi se motiver med en realisme vi ikke tidligere har sett. En endelig dom må vi vente med til produktene kommer i salg.

Canons nye vidvinkelzoom EF 11-24 mm f/4L, her på 11 mm.
Canons nye vidvinkelzoom EF 11-24 mm f/4L, her på 11 mm. (Foto: Toralf Sandåker)

Canon EOS 5DS og EOS 5DSr ventes å komme i salg i juni. Prisene antydes til henholdsvis ca. 35.000 og 37.000 kroner med mva. EF 14–24 mm f/4L kommer i mars og vil koste ca. 30.000 kroner.


Fotografis reise til presselanseringen i London ble betalt av Canon.

Tags from the story
,
Mer fra Toralf Sandåker

Test: Leica Monochrom (typ 246)

Det er dem som fotograferer verden slik de fleste av oss ser...
Les mer