Exit Fotomessen?

Fra Fotomessen i fjor. (Foto: Morten M. Løberg)

Besøket under Fotomessen på Lillestrøm tildigere i måneden var dramatisk mye lavere enn på messen i fjor. Hvor lenge gidder arrangørene å holde på?

Fra Fotomessen i fjor. (Foto: Morten M. Løberg)

Redaktør Tore Holter i Fotografi tar et oppgjør med hele arrangementet i neste nummer av Fotografi som utkommer 29. mars.

– I fjor hadde Reiseliv og Fotomessen rundt 31 000 besøkende. I år var besøket redusert til 20 184. Hvor mange av disse som fant veien inn til Fotomessen vet vi ikke, men uansett kan vi slå fast at Fotomessen trakk langt færre besøkere enn i fjor, sier Holter.

Ønsker dedikert fotomesse

– Partnerskapet mellom Reiseliv og Fotomessen påstås å være en nødvendighet. Alene er det ikke liv laga for Fotomessen. I hvert fall ikke i Norges Varemesses lokaler. Samtidig må vi stille et spørsmål om de som primært besøkte Reiseliv – og deretter tok en ferierende rundtur på Fotomessen – er så interessante for fotobransjen? Vi kunne observere horder av reiseliv­interesserte som tok ferieturen på Fotomessen med et par blikk hit og noen dit. Så forsvant de. Nøkternt kan vi vel anslå at ­Fotomessen i år trakk rundt 7-8000 dedikerte besøkere, fortsetter han. Også andre aktører vi har snakket med antyder at en ren fotomesse i Oslo er mer interessant enn en stor kombimesse på Lillestrøm. Tidligere har fotomessen blant annet blitt arrangert i Folkets Hus. Flere ønsker seg tilbake dit.

Flere av bransjens større aktører valgte ikke å være tilstede på årets messe, og da blir det ikke så mye igjen. Japan Photo kunne imidlertid glede seg over gedigen suksess. De solgte kompaktkameraer i bøtter og spann, og kan vel utrope seg som Fotomessens vinner når vi regner i kroner og øre. De øvrige ­utstillerne solgte ikke fra stand, og da blir det vanskeligere å evaluere hva man sitter igjen med. Besøkstall er i denne sammenhengen ikke rare målestokken. De av bransjens aktører som uteble i år fant vel ut at fjorårets messe kostet mer enn den smakte.
Fotomessen arrangeres av svenske Fotoarrangemang i Europa AB som eies av Stockholmsmässan og Build Communications Sweden AB. Det var de svenske brødrene Per og Jan Broman som sto bak den første Fotomessen på Lillestrøm. De solgte etter hvert ut til Stockholmsmässan, som nå kjører samme konsept i Stockholm, Oslo og København.

Tags from the story
, ,
Mer fra Morten M. Løberg

Jens Haugen ble årets fagfotograf

Jens Edgar Haugen er kåret i Årets fotograf i Norges fotografforbund for...
Les mer

6 Comments

  • Dislike!!!! Fotomessen på lillestrøm er for meg årets høydepunkt!! Det er et sted hvor jeg faktisk føler meg som en fotograf, hvor jeg tar inn læring og finner inspirasjon til å ville utvikle meg som fotograf og jeg lærer også masse fra de andre fotografene som holder foredrag osv.. man kan ikke legge ned fotomessen pga litt lave tall i år.. gå heller tilbake til ifjor for årets messe var ikke like bra, og lær av det.. 🙂 jeg starter på foto-utdanning i usa til høsten så får ikke kommet neste år, men jeg skulle gjerne vært der for min årlige inspo-dag.. 😀

  • Togene sto lørdag OG søndag. Dette kan også ha vært med å påvirke besøkstallet. Måtte ta meg sammen for å gå videre bort til bussen.

  • Var det fotodelen som dro besøksantallet ned! Stakk hodet innom reiselivsdelen……der var det tynt!

  • Vil bare komme med noen kommentarer/faktafeil om Fotomessen i artikkelen. Ifjor var det en ekstra-dag på torsdag, sett i forhold til antall besøkende(fagdag for Reiseliv).Så sammenlikningen i tall blir ca. 27.000 mot drøye 20.000,en stor nedgang,men ikke fullt så stor.
    Det var også flere andre stands enn Japan P. som solgte fra messen, det kan nevnes: Kaffebrus,Av Hardware,ProfilData,Fovi/Pentax og Fotobag.
    Stein fra Fotomessen.

Comments are closed.