Francesca Woodman på Victoria Miro

Victoria Miro Mayfair i London viser sin første soloutstilling med Francesca Woodmanse bilder. I sitt korte liv (1958-1981) produserte Woodman et verk på over 800 fotografier som i dag er kjent over hele verden.

Francesca Woodman, Untitled, Antella, Italy, 1977-1978 © The Estate of Francesca Woodman
Francesca Woodman, Untitled, Antella, Italy, 1977-1978 © The Estate of Francesca Woodman

Hennes bilder har ofte blitt tolket som surrealistiske, men det er de geometriske formene i bildene som er i fokus i den nye utstillingen hos Victoria Miro Mayfair, og derav tittelen ZigZag. Om man tolker Woodmans bilder som surrealistiske eller geometriske har ikke så mye å si, for hvis man tilbringer litt tid med hennes fotografier vil man fort komme frem til at tematikken i bildene er universell – ønsket om å se seg selv og den menneskelige form.

Francesca Woodman, Untitled, New York, 1979-1980 © The Estate of Francesca Woodman
Francesca Woodman, Untitled, New York, 1979-1980 © The Estate of Francesca Woodman

Men hva er det da som gjør hennes bilder så unike? For mitt vedkommende er det hennes intense nysgjerrighet og lekenhet med sin kropp og sine omgivelser som gjør hennes bilder spennende. Det at hun forsøker å fotografere seg selv samtidig som hun oppløses i det hun bruker lange lukkertider og beveger så ikke alt lenger er synlig eller lesbart.

Man kan dels lure på hvorfor hun valgte å bruke fotografiet som medium når hun bevisst bryter med mediets naturlige egenskaper, som jo er å ”fange virkeligheten”. Men igjen så er det nettopp dette som har fanget fotoverdenens oppmerksomhet.

Francesca Woodman, Untitled, Providence, Rhode Island, 1976 © The Estate of Francesca Woodman
Francesca Woodman, Untitled, Providence, Rhode Island, 1976 © The Estate of Francesca Woodman

Woodman fotograferte ikke bare sin egen kropp, hun brukte også andre modeller, men tematikken er den samme. For ikke alle bildene hennes er obskure, hun har også bilder der hun dekker armer i bark eller legger et fiskeskjellet langs med sin egen ryggrad. Disse bildene har ofte et mer humoristisk preg over seg samtidig som de er et studie i den menneskelige form.

Francesca Woodman, Untitled, New York, 1979-80 © The Estate of Francesca Woodman
Francesca Woodman, Untitled, New York, 1979-80 © The Estate of Francesca Woodman

Hennes eksperimentelle blikk har definitivt inspirert flere kjente fotografer, men det er ikke til å legge skjul på at hennes tragiske bortgang har gitt hennes verk ekstra oppmerksomhet. Det har gjort at mange søker en dypere forståelse av hennes liv igjennom hennes bilder. Det er viktig å presisere at bildene står sterkt alene og forhåpentligvis kommer denne siden av hennes verk mer til syne i Victoria Miro Mayfairs utstilling i London.

Francesca Woodman, Untitled, MacDowell Colony, Peterborough, New Hampshire, 1980  © The Estate of Francesca Woodman
Francesca Woodman, Untitled, MacDowell Colony, Peterborough, New Hampshire, 1980 © The Estate of Francesca Woodman

Utstillingen ble åpnet 9 september og henger frem til 4 oktober i London.

www.victoria-miro.com

Skrevet av
Mer fra Elli Trier

Oslo fotobokfestival er i gang

Dette er det andre året Forbundet Frie Fotografer arrangerer Oslo Fotobokfestival på...
Les mer