I kloa på storkapitalen?

Festivalsjef Anne Lise Flavik i Nordic Light. (Foto: Morten M. Løberg)

Nordic Light har inngått sponsoravtale med en toneangivende og sterk aktør i fotobransjen. Skjer´a?

Kommentar: Morten M. Løberg

Det er lett å forstå at jubelen står i taket i Kristiansund. Nordic Light fotofestival er foreløpig ikke bærekraftig på egne bein – festivalen er helt avhengig av støtte, både fra det offentlige og fra næringslivet. Når Japan Photo nå har blitt hovedsponsor betyr det sårt tiltrengte midler for festivalen, men det vil være naivt å tro at pengene som tilflyter festivalen kommer uten betingelser eller forventninger. Dette er en investering hvor Japan Photo åpenbart vil ha noe igjen, og du trenger ikke være overvettes clairvoyant for å se hva det er: Økt salg og mer kred. Å pushe fotoutstyr er børs, nå vil Japan Photo ha en bit av katedralen.

Det er ikke noe galt i det, vi lever tross alt i det som gjerne kalles et kapitalistisk samfunn. Spørsmålet er hvordan sponsoren – eller sponsorene for den del – kan få sitt uten at det går ut over festivalens uavhengighet.

Svaret er selvfølgelig at det går ikke an. Sponsing dreier seg tross alt om å finne en form og en balanse begge parter – ikke minst den som sponses – som man i ytterste konsekvens kan leve med uten å spy. Nordic Light, med kunsternisk leder Morten Krogvold og festivaldirektør Anne Lise Flavik i spissen, kan ikke regne med å få ture fram som de lyster. Festivalledelsen må fra nå av ta hensyn til hovedsponsoren – ellers har de ingen hovedsponsor ved neste korsvei. Festivaldirektør Anne Lise Flavik har til nå ikke tatt fem øre for å legge seg ut med hvem som helst for hvor lite som helst. Leif Preus venter vel fremdeles på å få dekket en uforutsett ekstra natt på hotell. Sånt kan bli dyrt i lengden…

Dum diskusjon

“Blir Nordic Light et vareshow”, spurte vi retorisk da nyheten om sponsor-samarbeidet med Japan Photo ble kjent. Det avstedkom noen kommentarer på Facebook om bildene eller teknikken er det viktigste.

Den diskusjonen er egentlig ganske dum. Det fins nok av håpløse motsetninger av samme type – noen elsker å krangle om Nikon eller Canon er best, eller om PC er bedre enn Mac – om vi ikke skal lage enda flere. Svaret er naturligvis ja – og nei – både bilder og teknikk er viktig i fotografiet. De fotografene som salvelsesfullt prediker at det kun er bildet  og innholdet – med stor B og like stor I – som betyr noe, de fotograferer med Hasselblad og Leica hele gjengen. Og så lenge jeg har vært i stand til å holde i et kamera har nettopp Leica og Hasselblad vært det ypperste du kan få tak i av utstyr. Så kom ikke å si at disse fotografene ikke er opptatt av utstyr!

Ja takk, begge deler!

Selv ønsker jeg Japan Photo velkommen til Nordic Light. Det må da være vel så bra å ha en stor og viktig fotoaktør som hovedsponsor framfor et oljeselskap eller en finansinstitusjon? Jeg synes både bilder og utstyr er interessant. Jeg setter pris på Japan Photos udiskutable fagkompentanse. Jeg tviler ikke på at mange som besøker Nordic Light ser det på samme måte. Og jeg tviler heller ikke på at mange er mer interessert i teknikk og utstyr enn i fotografi. Dem om det – hvis Nordic Light også kan tilfredsstille disse fotointeresserte, og på denne måten trekke flere besøkende til Nordic Light, desto bedre. De som får hikke av en utstyrsstand kan jo velge å se utstillingene i stedet. Det eneste jeg ikke skjønner er hvor Interfoto var da dette toget gikk. En slik avtale burde jo ha vært midt i blinken for dem! Jeg vet ikke hva Japan Photo betaler (men gjetter at vi snakker et sekssiftet beløp med ett to- eller tretall foran pluss noen særrettigheter). Det kan være en sum som andre vanskelig kan matche.

Mer populisme?

Nordic Light har hatt teft og evne til å bringe en lang rekke fotografiske storheter til festivalen. Utfordringen er at mange ikke vet hvem Marc Riboud, Albert Watson eller Sarah Moon er. Det har liten hensikt å beskylde publikum for å være historieløse (selv om det er sant) hvis du er avhengig av å selge billetter. Akkurat som ingen politiker som bare er misfornøyd med velgerne, får flere stemmer.

Må du da være populistisk – gi publikum det de vil ha – for å sikre at folk kommer? Det ville vært en enkel løsning, for vi vet at det virker. Nordic Light skal ha ros for at de i liten grad har vært populistiske. Men ting vil kanskje endre seg med Japan Photos inntog?

Det betyr i så fall litt flere naturfotografer (som bruker dyre teleobjektiver som Japan Photo vil ha kampanjepris på), en reportasjefotograf som er dritgod med blits (gjerne flere i serie – som Japan Photo har kampanjepris på) og en arty brudefotograf som lager bildene sine på lerret (som Japan Photo har kampanjepris på). Men gjør det noe?

Japan Photo vil også ønske å styrke sin anseelse. De ønsker å etablere en enda mer seriøs profil. Det kan oppnås ved å sponse – og dermed få kred fra – meritterte fotografer og kunstnere som Japan Photos direktør i dag kanskje ikke kan stave navnet på en gang. Men gjør det noe? Jeg tror det kan fly noen impulser begge veier.

Og naturfotografi er stort i Norge – det er ingen grunn til å underkjenne denne disiplinen blant de dyktige amatørfotografene. Norske naturfotografer hanker rett som det er inn gjeve premier i internasjonale fotokonkurranser. “Seriøse” fotografer og forståsegpåere ser ofte litt ned på naturbilde-sjangeren, akkurat som de kan se litt ned på portrettfotografiet, brudefotografiet eller postkortfotografiet.

Det er det etter min mening ingen grunn til. Ingen fotograf  jeg vet om har noengang blitt bedre bare ved å rakke ned på kolleger. Hver fotografisk disiplin krever fagkunnskap og dyktighet for å bli god. Jeg vil heller se et godt postkortbilde enn et dårlig kunstfotografi.

Sponsing eller ikke, det er uansett ikke lett å få et budsjett til å strekke til. Derfor tenkte jeg å avslutte med et innsparingsforslag til Nordic Light i dag: Dere trenger ikke ha ørten toppfotografer på programmet hvert år. Det holder med ett (eller to) toppnavn! Folk vil ha litt fri også, i dag går det slag i slag med full pupp både morra og kveld. Kutt ut ett stornavn – folk vil ikke merke noen ting – og dere sparer 150.000 kroner.

Festivalsjef Anne Lise Flavik i Nordic Light. (Foto: Morten M. Løberg)
Mer fra Morten M. Løberg

Pål Laukli og Gilbert Garcin i neste nummer av Fotografi

Fotografis nest siste nummer i år er ute med bilder av blant...
Les mer

2 Comments

  • Hva med å være litt glad for at noen orker å legge ned otrolig mye (egen)innsats og energi for å kjempe for fotografiets kår og invitere til en fest de ikke aner om noen kommer til?
    Desverre er det mange som mener noe om NLF uten å være der selv. Japanfoto må være en like god sponsor som bankene du nevner og litt “børs” må vi tåle.Hva er det egentlig vi lever av? Forøvrig er jeg enig at utstillingene er både svært gode og viktige…. Hold ut NLF!

    • Har du også bare lest innledningen, Erik? Jeg er jo glad for at Japan Photo er sponsor framfor banker eller oljeselskaper. Jeg skriver: “Selv ønsker jeg Japan Photo velkommen til Nordic Light.” Er det mulig å misforstå dette!?

Comments are closed.