Interfoto vant pris for beste retailkonsept

I forbindelse med Retailkonferansen kårer Kreativt Forum årets beste kampanjer i detaljhandelen. I år vant Interfoto kategorien for beste retailkonsept for sin flaggskipbutikk på Skøyen i Oslo.

Egil B. Rosensverd Nilsson motta prisen
Fra venstre: SteinBerg, Erik Huseby, Ellen Kristensen, Frank Høgseth og Egil B. Rosensverd Nilsson. Foto: Tor Lie

I en tid hvor fotobransjen går gjennom store forandringer er det spennende at nettopp en fotobutikk henter hjem en av gjeveste prisene fra Kreativt Forums konferanse. Butikken vant i konkurranse med kjeder som Synsam og Meny.

Interfoto flyttet i fjor fra Høvik til Skøyen og bygget om et gammelt industrilokale til å bli butikk, kurslokale og møteplass for fotografer. Daglig leder Egil B. Rosenverd Nilsson er veldig fornøyd med påskjønnelsen:

– Det er morsomt at en fotobedrift vinner i konkurranse med nær sagt alle bransjer. Interfoto ønsket å skape en fysisk destinasjon for fotografer, både profesjonelle og amatører, og bygget om interiøret i en gammel fabrikkbygning på Skøyen til å bli kombinert flaggskipbutikk, showroom, kurssenter og hovedkontor, forteller Nilsson.

Det blir stadig færre aktører på markedet og tilpassning til et nytt marked er viktig i konkurransen med nettbasert handel. Trenden er færre og større butikker, som også satser på kurs og andre aktiviteteter. Og nettopp endringsevne ligger til grunn for tildelingen:

“Juryen har lagt stor vekt på brukerorientering og endringsevne. Vinnerjobben viser at de har stor forståelse for viktige drivere for kjøp og preferanse hos målgruppen. De viser samtidig at det finnes ledige, attraktive og lønnsomme posisjoner i en bransje som har endret seg radikalt på få år. Denne tilnærmingen fører til at de løser definerte brukerbehov samtidig som de re-definerer sin egen rolle i bransjen.

Strategien staker ut en kurs som har betydning for logistikk, sikkerhet og sortiment, og som er en virkningsfull tillitserklæring til besøkende og kunder. Kundene er i sentrum for opplevelsen og inviteres inn i det aller helligste. Dette bidrar til at konseptet skiller seg ut, er svært relevant for målgruppen og distanserer seg fra direkte priskonkurranse.

Romlige elementer og kommunikasjon er sydd sammen i en ærlig og rasjonell helhet, som lar produktene få stor oppmerksomhet. Konseptet lever godt som en fysisk forlengelse av virksomhetens digitale liv. Ambisjonen om å bli en destinasjon og levende arena for workshops, aktiviteter og samlinger lykkes de svært godt med. De økonomiske resultatene er solide og står i skarp kontrast til bransjeutviklingen generelt. Konseptet setter dermed en ny standard for hvordan produkter og tilbehør kan selges til profesjonelle og dedikerte amatører.”

www.interfoto.no

Tags from the story
, ,
Mer fra Kristin Skåmedal

3 på rad: Helgens utstillinger

Denne helgen åpner flere utstillinger i Oslo. Vi har plukket ut tre aktuelle...
Les mer