“Ny” storleverandør av digital print

Tom Glessing (t.v.), Lill Christin Kordahl og Inge Norum i Imagings nye lokaler på Alnabru i Oslo. (Foto: Morten M. Løberg)

FotoPhono og tilhørende virkshomhet har vært gjennom en stor omorganisering. Den digitale bildeproduksjonsdelen er skilt ut i et eget firma – FotoPhono Imaging – med nye lokaler på Alnabru i Oslo.

Tom Glessing (t.v.), Lill Christin Kordahl og Inge Norum i Imagings nye lokaler på Alnabru i Oslo. (Foto: Morten M. Løberg)

Imaging produserer vi alt fra fotoprint og utsmykkingsoppdrag til mobile presentasjonsløsninger og utstillingssystemer. Bildeproduksjonen er heldigital. Alt av filmframkallingsmaskiner er borte, den eneste kjemibaserte produksjonsdelen som er igjen er en framkallingsmaskin for  fargepapir. Imaging har en Gretag Lightjet digital printer for kjemibasert fargepapir. Papiret eksponeres med en laserstråle og framkalles i vanlig RA-4 fargeprosess. Denne teknikken benyttes når kunden vil ha bilder på ordinært fargepapir eller når man lager facemount – fargebilder montert mellom to plater klart plexiglass. Bildet ligger da innbakt i plexi og overflater blir svært blank.

Imaging eksisterte forsåvidt tidligere også, som Inge Norums hjertebarn. Samtidig var FotoPhono store på audiovisuelt utstyr og AV/lyd-utleie. Selskapet var eid av Arne og Inge Norum. I fjor ble FotoPhono solgt til Atea, mens Inge Norum kjøpte ut Imaging-delen – og etablerte seg på Alnabru. Her har Imaging fått all produksjon på et plan over 2.000 kvadratmeter. Imaging har totalt 16 ansatte.

Bilder på herdet glass, plexi, børstet aluminium – og papir

Imagings kunder er først og fremst fotografer, kunstnere og utstillingsarrangører. Da tar Imaging seg som regel av hele prosessen fra bildeproduksjon til montering. Du kan velge om du vil skrive ut bildene på vanlig fotopapir, herdet glass, børstet aluminium, plexi – og en rekke andre materialer.

– Mindre formater fikser fotografene som regel selv, vi får alt over 30×40 cm, forteller Inge Norum. De har i tillegg mange montasjejobber for andre produsenter.

– Hva er vitsen med kjemibasert fotopapir, når det finnes så mange andre gode papirmedier for blekk?

– Det er vel fremdeles slik at ingen medier har samme troverdighet som fotografi. Samtidig er det en egen kvalitet i et kjemibasert fotopapir. Forskjellen er ikke nødvendigvis stor, det er nok mer en følelse. Akkurat som forskjellen på film og video, sier Norum.

Med seg på laget har han flere fra staben i “gamle” FotoPhono. Lill Christin Kordahl styrer produksjonen og har oversikt over alt som skjer. Med seg har de ogsdå Tom Glessing – som var daglig leder for Farvelabben AS i Oslo.

 

Med all produksjon på ett plan blir alt mer rasjonelt. (Foto: Morten M. Løberg)

 

Digital print i store formater er Imagings spesialitet. (Foto: Morten M. Løberg)
Bilde på plexi eller herdet glass er et spennende alternativ, spesielt hvis bildet skal vises i et stort rom eller utendørs. (Foto: Morten M. Løberg)

 

 

Mer fra Morten M. Løberg

Klart for Årets fotograf 2012

Fotografi inviterer i neste nummer til fotokonkurransen Årets fotograf 2012. Sammenlagtvinneren får...
Les mer