3 på rad: Regissør-fotografene

Die Andwoord, I Fink U Freeky

Fotografi og musikk går hånd i hånd, og mange gode musikkvideoer er laget med en fotograf i regissør-stolen. Vi har tatt en titt på tre visuelt sterke videoer som er regissert av fotografer, og som i stor grad gjenspeiler regissørens fotografiske signatur.

Moby, Natural Blues

David LaChapelles fotografier er kjent for både sterke konsepter og iøyenfallende farger. Dette har skapt ikoniske bilder av fremtredende musikere og andre som stikker nesen frem innen populærkulturen.

Men LaChapelle har også regissert en rekke musikkvideoer for artister som Elton John, Christina Aguilera og Blink 182, og gjorde også dokumentaren «Rize» i 2005 som omhandlet undomskultur i Los Angeles.

Musikkvideoen vi har plukket ut her er Mobys «Natural Blues». Selv om fargebruken er noe mer dempet en det vi er vant til fra fotografens side, finner vi både et univers og en historie som minner om hans fotografiske arbeider. Sluttscenens religiøse undertoner gir også sterke assosiasjoner til flere av hans bilder, som hans portrett av Courtney Love fra 2006.

Die Andwoord, I Fink U Freeky

Die Andwoords “I Fink U Freeky” kunne ikke passet bedre for Roger Ballen. Her kobles Sør Afrikanernes musikalske motkultur med Roger Ballens mørke og merkelig univers.

Roger Ballen har fått oppmerksomhet også er hjemme gjennom flere utstillinger, blant annet hos Blomquist og Stenersenmuseet. Han er i dag bosatt i Johannesburg og jobber primært med mennesker i periferien av det Sør Afrikanske samfunnet.

Samarbeidet startet da Die Andwoord tok kontakt etter å sett Ballens arbeide. Ballen jobbet med gruppen allerede på videoen «Enter the Ninja» i 2010, men det var først i 2012 Ballen ble med på produsent-siden i videoen «I Fink U Freeky».

Opptaket ble gjort i Johannesburg, i samme by Ballen har tatt mange av sine ikoniske bilder. Resultatet er utvilsomt særgent og ligger tett opp til Ballens fotografiske univers.

Joy Division: Atmosphere

Anton Corbijn har fotografert musikere i snart 40 år. Hans karriere startet som bidragsyter til NME på slutten av 70-tallet og siden den gang har han blitt kjent for sitt grove uttrykk, som oftest i sort-hvitt.

Corbijn hadde tidligere fotografert Joy Division ved flere anledninger, men videoen for Atmosphere ble først produsert i 1988 da singelen ble relansert i forbindelse med samleplaten Substance. Atmosphere ble opprinnelig utgitt i 1980, kun noen måneder før frontmann Ian Curtis’ død.

Uttrykket må sies å ligge tett opp til både Joy Divisions univers og til Corbijns eget visuelle uttrykk. Fotografen skulle senere også regissere filmen Control i 2007, en to timer lang film som portretterer frontmann Ian Curtis.

Enjoy!

Skrevet av
Mer fra Pål Otnes

Portfolio: Massimo Leardini

I Massimo Leardinis bok «Scandianvian» utforskes kropp og natur. Bildene er lyse,...
Les mer