Fin Serck-Hanssen om norsk punk

Skinnjakke. Svette. Kort hår. Fin Serck-Hanssen fotograferte den første genrasjonen av norsk punk. In Between Pictures, Photographs 1979–1986. En bok om den voksende punkekulturen på slutten av 70-tallet.

[column width=”70%” padding=”5%”]
Skinnjakke. Øresus. Svette. Kort hår. Fin Serck-Hanssen fotograferte den første generasjonen av norsk punk. In Between Pictures, Photographs 1979–1986. En bok om den voksende punkekulturen på slutten av 70-tallet.

– Hvordan fikk du aksept til i punkemiljøet?
– Jeg var veldig opptatt av musikk og spesielt det som skjedde i England på slutten av 70-tallet. Jeg opplevde punken som vital og aggresiv, og et flott alternativ til det jeg opplevde som stagnert og kjedelig i rocken på tiden. Da det ble åpnet en klubb hvor det spilte live punkeband i Oslo hver søndag var jeg der så ofte jeg kunne. Det var en liten klubb og jeg ble etter hvert kjent med noen folk der og vanket med dem. Jeg ble blant annet kjent med Per Ole Oftedal som på jobbet i musikkavisen Nye Takter, og en gang de manglet en fotograf fikk jeg muligheten til å prøve meg. Det var en fantastisk tid for meg. Jeg fikk komme gratis inn på konserter og begynte etter hvert å få interesse for fotografi som utrykk.

–  Det at jeg stort sett var på alt av konserter gjorde at folk kjente meg igjen og jeg slapp å få knust kameraet.

Fotografiene i boken viser norske artister som The Aller Værste, Kjøtt og De Press, og internasjonale artister som Iggy Pop, The Clash og The Ramones. I tillegg til en unik skildring av publikum og fans – både under konsertene og i hverdagen. Fotografiene viser at Fin også tok aktivt del i miljøene han skildret.

– Hvordan fikk du idéen å lage en bok av arbeidene dine fra 1979-1986?
– Jeg hadde tidligere gitt ut boken Normalizing Judgement på forlaget Teknisk Industri og da Petter Snare lurte på om jeg hadde lyst å lage en bok til svarte jeg spontant at jeg godt kunne tenke meg å gjøre noe med mitt arkiv av gamle musikkbilder. De var mildt sagt lite organisert i album, esker og skuffer. Det var artig å lete i det materialet!

[/column][column width=”25%” padding=”0″]

Av Fin Serck-Hanssen
Tekster av Peter J. Amdam, Christian Refsum, Paola Cortes–Rocca og Ole Robert Sunde.

Utgitt av Teknisk Industri AS.
Printet av Fälth & Hässler AB.
256 pages, Oslo 2011.
ISBN: 978-82-997894-5-5

Kjøp boken her.
[/column]
[end_columns]

– Serck-Hanssen’s series are not simply documentation. They wan’t something from us. But they don’t shout. It’s a balance Serck-Hanssen knows well.

Utdrag fra “Music, Photography, Community: Fin Serck-Hanssen’s Early Photos” av Christian Refsum.

The new conditions of photography
“There has been a revolution in the cultural conditions of photography since Serck-Hansen shot his early rock photos. As I write this, the internet is being flooded with photos of both private individuals and of rock bands, not rarely of bodies turned fetish. Pictures are taken by both professional photographers and by amateurs with camera phones. And on Facebook and other social medias, the pictures are distributed and appropriated in ways that redefine the field”

“…Serck-Hanssen’s series are not simply documentation. They wan’t something from us. But they don’t shout. It’s a balance Serck-Hanssen knows well. We can recognize a seriousness, a political relevance, and a human and existential presence. But the people are allowed to be who they are.
How can you make a body visible, endow this body with a social and political function, and still leave it alone? It is, of course, an unsolvable problem. But it might be a useful starting point as an appeal., both for taking and looking at pictures. And if the problem could be solved – who would be better suited to solve it then Fin Serck-Hanssen?”

Mer fra Christian André Strand

Leica-workshop med Abbas i Paris

Den norske Leica-importøren Bresson arrangerer workshop med Magnum-fotografen Abbas og de to...
Les mer