Slottet klager Se og Hørs bildebruk inn for PFU

Slottet har gått til det uvanlige skritt å refse Se og Hør på sine egne hjemmesider.

Hoffsjef Åge Grutle har på vegne av kongefamilien klaget Se og Hør inn for Pressens faglige utvalg. Klagen gjelder omfattende publisering av bilder av medlemmer av kongefamilien på ferie og i private situasjoner de siste åtte månedene.

Slottet mener publiseringen er brudd på god presseskikk. Ifølge Journalisten er klagen på 12 sider og tar utgangspunkt i pressens egen Vær varsom-plakat hvor det blant annet fast at mediene plikter å ta hensyn til menneskers privatliv.

Høyesterettsadvokat Kyrre Eggen har hjulpet Hoffet med å skrive klagen, og det er hoffsjef Åge Grutle som på vegne av kongefamilien har sendt klagen til Pressens faglige utvalg. Du kan lese hele klagen her.

En av reportasjene Slottet klager på er 32 sider med bilder av de ulike medlemmene av kongefamilien i badetøy mens de bader og soler seg på en ferie på Korsika. Bildene er fotografert uten at kongefamilien har vært klar over at de blir fotograf.

– Bildene bladet har publisert er i all hovedsak tatt med telelinser eller skjult kamera, skriver Slottet på sine hjemmesider.

Slottet har gått til det uvanlige skritt å refse Se og Hør på sine egne hjemmesider.
Slottet har tudligere gått til det uvanlige skritt å refse Se og Hør på sine egne hjemmesider. Nå trekker de Se og Hør for Pressens faglige utvalg for å få prøvet grensene for privatlivets fred.

 

Mer fra Morten M. Løberg

Uavhentede bilder hos Fame?

Hvis du har vært hos Famefotografene AS og fått tatt bilder og...
Les mer