Test: Sony Alpha A7R II

Vi begynner å ane at de tre første kameraene i Sonys A7-serie bare er en smakebit på hva Sony egentlig hadde planer om. Med andre generasjon av sin toppmodell utfordrer Sony de ‘to store’ for alvor.

Da Sony kjøpte Konica Minolta for snart ti år siden, fantes det knapt et speilløst kamera på markedet. Da fremstod de nye Sony-kameraene, selv om flere av dem var riktig bra, som eksempler «enda-en-speilrefleks»-typen. Gode produkter var ikke nok til å vippe Canon og Nikon ned fra  tronen.

Men Sony er ambisiøse, og har ved flere anledninger erklært at de satser på å konkurrere om markedsledelse. Der er de allerede, når vi snakker om speilløse systemkameraer. Men fremdeles er Canon og Nikons speilreflekskameraer mest solgt, og med alle de kameraene og objektivene som allerede er i bruk, er de totalt dominerende. Likevel – med den teknologien og den lanseringstakten Sony legger for dagen, posisjonerer de seg på lang sikt for å kjempe om hegemoniet. Vi vet ikke hvordan fremtiden for fotografi blir, men den blir elektronisk. Og det kan Sony mye om.

Alpha A7-serien
Nylig lanserte Sony det tredje kameraet i A7-serien med innebygd bildestabilisator – A7S II. Dermed har de tre skarpe profesjonelle kameraer som konkurrerer lite med hverandre, men absolutt konkurrerer om oppmerksomheten. Øverst troner utvilsomt A7R II – som vi her bringer vår test av.

Det er ytre sett nær identisk med A7 II som vi testet i Fotografi nr. 2-2015, og benytter bl.a. den samme gode 5-veis bildestabilisatoren. Men på innsiden er det meste helt nytt, og mye er banebrytende teknologi.

Bildebrikken er en ny 42 Mp bakbelyst CMOS – fullformat, selvsagt. Det er første gang en bakbelyst CMOS brukes på et fullformatkamera, og hensikten er enda bedre følsomhet. Prinsippet handler om at elektronikken i bildebrikken ligger bak de enkelte sensorene, slik at det ikke går vekk lysfølsomme arealer mellom pikslene.

I praksis ser vi at bildebrikker med dette prinsippet vinner noe, men ikke oppsiktsvekkende mye, lysfølsomhet. Det er likevel slik foto- og elektronikkbransjen er blitt: det er summen av de små forbedringene som driver teknologien fremover.

Fullformat, elektronisk (vibrasjonsfri) lukker og en effektiv bildestabilisator gjør håndholdt makrofotografering til en mulighet. Sonys nye 90 mm f/2.8 makroobjektiv (test annet sted i dette bladet) har egen bildestabilisator, som virker i A7R II sammen med stabilisatoren i kameraet for beste resultat. Stabilisatoren fungerer både med video og stillbilder. © Toralf Sandåker
Fullformat, elektronisk (vibrasjonsfri) lukker og en effektiv bildestabilisator gjør håndholdt makrofotografering til en mulighet. Sonys nye 90 mm f/2.8 makroobjektiv (test annet sted i dette bladet) har egen bildestabilisator, som virker i A7R II sammen med stabilisatoren i kameraet for beste resultat. Stabilisatoren fungerer både med video og stillbilder. © Toralf Sandåker

The good and the bad
A7R II er nesten like kompakt som sin forløper A7R, men bildestabilisatoren og et bedre grep har økt volum og vekt en aning – til det bedre, vil mange mene. Dette er tross alt en arbeidshest som skal kunne brukes med både lette og tunge objektiver, med og uten adapter under svært ulike forhold og over lang tid. Det er slik vi vil bedømme det.

Alt er ikke perfekt, på noen områder innfrir det ikke som et profesjonelt arbeidsverktøy. Det første er batterikapasiteten. Den er mye, mye dårligere enn de speilrefleksene du vil sammenligne med. Sony leverer riktignok med to batterier, og en USB-lader i tillegg til en ekstern lader. USB-laderen kan drive kameraet mens det er i bruk, om nødvendig i bilen. Mange vil nok føle det nødvendig å kjøpe batterigrepet, både for å gi bedre balanse med tunge objektiver, men også for å ta to batterier til rådighet.

Det andre er at Sony ikke har spandert to minnekortplasser. Når du er ute på en kritisk jobb, er du derfor helt avhengig av det ene minnekortet og den ene minnekortplassen. Hos alle konkurrentene har du to – der det ene kan benyttes som backup.

Det tredje er at hvis du må bruke kabel til å utløse studioblitz, er ditt enste håp en adapter til blitzskoen. Vel bruker de fleste i dag en trådløs trigger, men til profesjonelt bruk burde det likevel vært en synk-kontakt. Vi kunne også ønske oss en pekeskjerm – det ville gitt mange fordeler – ikke minst til håndholdt video.

Ut over dette, er det ikke mye å klage på. Det finnes raskere kameraer, men både skuddtakt og signalbehandling er stort sett effektivt nok. Likevel ønsker vi oss raskere skrivehastighet til minnekort. Det finnes også kameraer med høyere pikseloppløsning, men forskjellen er neppe viktig i praksis. Det som ikke finnes, er et kamera med den samme kombinasjonen av sterke egenskaper som Sony Alpha A7R II har.

Stillbilder og video
Vi nevnte bildebrikken. På lave og moderate ISO-verdier er det ingen andre (fullformat)kameraer som trumfer A7R II. Bildestøy, dynamikk og tonegjengivelse er vanvittig bra, og bare når ISO-skalaen skrus opp så mye at virkelig høy kvalitet ikke lenger lar seg oppnå (over ca. 6400–12800 ISO), finnes det et par modeller, blant annet Sonys egen A7S, som trekker det lengste strået. Forskjellene er likevel subtile.

Video er en annen av A7R IIs spesialiteter. Som første kamera noensinne kan A7R II lagre 4K video i hele bildebrikkens bredde internt på minnekortet. I Super35-format kan du lagre opptak uten pikselbinning, men vi kunne ikke se at fullformat 4K var noe dårligere. Opptakene kan også lagres eksternt via HDMI-utgangen, da med ukomprimert 4:2:2-sampling (8-bits 4:2:0 til internt minnekort).

Videokvaliteten fra A7R II er blant de beste vi har sett fra et systemkamera, og med mulighet til å ta opp med S-Log-profil, som gir vesentlig bedre dynamiske egenskaper tilrettelagt for etterbehandling («grading»). Bare ekstreme tester for å provosere frem «rolling shutter» viste at fenomenet fremdeles er der. Men til de aller fleste vanlige opptak vil du ikke se det. Kameraet har både mikrofoninngang og hodetelefonutgang, og med en mikrofonadapter kan du bruke profesjonelle XLR-mikrofoner.

A7R II har ikke lavpassfilter, så skarpheten er meget høy både på video og stillbilder. Ved stillbilder fant vi autofokusen ytterst tilfredsstillende, også når vi følger rask bevegelse. Kameraet har fått en ny hybrid faseregistrerende AF-løsning med 399 punkter som dekker 45 % av bildebrikken – den beste arealdekningen blant fullformatkameraer.

Lukkeren er også oppgradert. Nå får du vesentlig mindre vibrasjon, og kan bruke elektronisk frontgardin for enda stillere lukker. Helt elektronisk lukker (lydløs) er også mulig. Den nye lukkermekanismen er testet til hele 500.000 opptak.

Kameraet har selvsagt WiFi med NFC, og kan opereres fra en ekstern mobil eller et nettbrett. Også støtte for innebygde eller nedlastbare apper er på plass, slik vi er blitt vant til fra Sony. Disse kan utvide de allerede enormt rike mulighetene dette kameraet har (og som det ikke er plass til å dekke fullstendig).

Sony er blitt kritisert for at RAW-filene er for kraftig komprimert til 12-bits og at dette i visse tilfeller kan gi synlige problemer i enkelte detaljer, uten at vi har sett dette i noen av våre bilder. I det vi går i trykken varsler Sony en firmware-oppdatering som gir 14-bits RAW-filer og løser problemet.

Sony A7-serien er så kompakte og kapable at de egner seg utmerket som ‘walkabout-kameraer’ du har med over alt, både for stillbilder og video med profesjonell kvalitet. A7R II har piksler og videokvaliteter til overmål, fotografiske egenskaper vi knapt tidligere har sett, samtidig som du kan ta opp video i inntil 4K-kvalitet – også håndholdt med autofokus som raskt følger endringer i motivet. Eksponering, automatikk og stadig flere objektiver som også er tilpasset video gjør det enkelt. © Toralf Sandåker
Sony A7-serien er så kompakte og kapable at de egner seg utmerket som ‘walkabout-kameraer’ du har med over alt, både for stillbilder og video med profesjonell kvalitet. A7R II har piksler og videokvaliteter til overmål, fotografiske egenskaper vi knapt tidligere har sett, samtidig som du kan ta opp video i inntil 4K-kvalitet – også håndholdt med autofokus som raskt følger endringer i motivet. Eksponering, automatikk og stadig flere objektiver som også er tilpasset video gjør det enkelt. © Toralf Sandåker

Konklusjon
Sony Alpha A7R II er et komplekst kamera som det tar tid å bli kjent med og enda lengre tid å lære å utnytte alle muligheter. Men det er også et kamera det er svært lett å oppnå gode bilder med, enten du fotograferer stillbilder eller video.

Selv med svært høy bildeoppløsning er lysfølsomheten fremragende, og fullt på høyde med alle andre profesjonelle kameraer unntatt når lysforholdene er helt elendige. Likevel er ytelsen utmerket, og om ikke A7R II er førstevalget til rendyrket sport og action, er både skuddtakt og autofokus på nivå med de viktigste konkurrentene – systemkameraer med mer enn 30 megapiksler.

Sony har fått kjeft for måten de behandler sine råfiler på, men nå fikses også dette, med en firmwareoppdatering. Et samarbeid med danske Phase One gir eiere av Sony A7R II mulighet til å laste ned Capture One Express, som har innebygd støtte for A7R II.

Kameraet er lett og ganske kompakt, men bygget fullstendig i magnesiumlegering, lukkeren er testet for de lengste syklusene i bransjen, og kameraet er meget godt beskyttet mot elementene. Som profesjonelt verktøy er det grunn til å ha lit til at det fungerer pålitelig i lang tid.

Noe forbedringspotensial finnes, bl.a. er batteritiden svært begrenset, og neste versjon bør ha plass til to minnekort. Men dette kan man finne mottrekk mot, og til syvende og sist er det viktigste hva slags resultater kameraet gir, og hvilket potensial det har til en seriøs fotograf. Der leverer Alpha A7R II så det holder, og det både til stillbilde- og videofotografer. Få, om noen kameraer, er fra bunnen av konstruert for begge deler. Fremtidssikkerhet med 4K video er også på plass.

Utvalget av tilpassede fullformatobjektiver begynner å bli bra, men samtidig er A7R II konstruert for å støtte andre systemobjektiver med full funksjonalitet. Sony lanserer dessuten nye objektiver i stort tempo, og har allerede lovet en rekke nye neste år.

Vi anser Sony Alpha A7R II for å være en god investering og et fremragende, moderne kamera.

www.sony.com

Tags from the story
,
Mer fra Toralf Sandåker

ÅRETS PROFESJONELLE OBJEKTIV 2013-2014: Canon EF 200-400mm F4L IS USM Extender 1.4x

Som en stor sensasjon i den optiske verden åpner denne fullformat supertelezoomen...
Les mer