Sony kjøper seg inn i Olympus

Sonys Kazuo Hirai (t.v.) og Olympus' Hiroyuki Sasa skal samarbeide. (Foto: Sony/Olympus).

Sony og Olympus kunngjorde fredag 28. september en avtale om samarbeid, der Sony blir største aksjonær i Olympus med nesten 12 % av stemmene. Hensikten er å kombinere Olympus’ optiske teknologi med Sonys elektronikk- og digitale bildeteknologi både i det profesjonelle medisinske markedet og innen digitale kameraer.

Sonys Kazuo Hirai (t.v.) og Olympus’ Hiroyuki Sasa skal samarbeide. (Foto: Sony/Olympus).

 

Sammen skal de to selskapene før året er omme danne et felles selskap som skal utvikle nye medisinske optiske produkter som kombinerer Sonys 4K-videoteknologi med Olympus’ optikk.

Sony ønsker tydeligvis et ben innenfor den lukrative medisinske industrien, der Olympus har opp til 85 % av markedet i dag, når den i stadig større grad utnytter digital bildeteknologi. Olympus på sin side vil få tilført kapital fra Sony og digitale bildebrikker. Det er allerede antatt at Olympus’ seneste systemkameraer, som OM-D E-M5, har Sony-utviklede bildebrikker.

Med sin betydelige aksjepost i Olympus, skal SOny også ta sete i Olympus’ styre med en ny representant. Sony skyter inn  50 miliarder Yen (ca. 3,7 milliarder norske kroner)  i Olympus, som har slitt med omdømmet og økonomien etter en finansskandale som ble opprullet tidligere i år. Sony, som har slitt stort med lønnsomheten etter kollapsen i TV-marginene de senere årene, har tidligere erklært at de ser på digital bildeteknologi som en prioritert satsning. Etter denne avtalen synes det tydelig at ikke bare kamera og optikk, men også vitenskap og medisin har fått Sonys oppmerksomhet.

Både Olympus og Sony skiftet toppledelse tidligere i år. Etter skandalene i Olympus, der bl.a. forrige president Tsuyoshi Kikukawa sist uke erklærte seg skyldig i regnskapsjuks for ca. 10 milliarder kroner, ble Hiroyuki Sasa utnevnt til ny toppsjef i februar. Hos Sony tok den dynamiske amerikansk-japanske Kazuo Hirai over roret 1. april.

Sterkere konkurrenter i digitalkameramarkedet

I samarbeidserklæringen understreker begge selskapene at de har som mål å samarbeide for å øke konkurransekraften for både Sony og Olympus. Mens Sony har betydelig kompetanse og teknologi på bildebrikker, skjermer og elektronikk, er Olympus særlig sterke innen optikk, prismer og mikroskopi. For fotografer er det ventelig mest interessant at selskapene vektlegger hvordan samarbeidet skal styrke satsningen på kompakte digitale systemkameraer.

På Photokina 2012, som ble avsluttet for kort tid siden, kunngjorde som kjent Sony og Hasselblad en strategisk avtale innen fotoprodukter. På samme messe viste Sony opp en lang rekke nye og sterke produkter. Med samarbeidsprosjekter både i Japan og i  Europa står Sony fram med betydelig bredere satsning innenfor fotografi og fototeknikk enn bare for kort tid siden.

Tags from the story
,
Mer fra Toralf Sandåker

Nå kommer etterfølgeren til Nikon D7000

Nikon har i dag lansert D7100, det nye flaggskipet og entusiastmodellen blant...
Les mer