Test: Panasonic Lumix GH3

Panasonic Lumix DMC-GH3: Kompakt alternativ til proffbruk

Forgjengeren til Panasonics nye toppmodell tok utviklere og markedsfolk på sengen med å appellere også til enkelte profesjonelle brukere, særlig med sine videoegenskaper. Nå er Lumix GH3 her, og markerer dermed en milepæl som Panasonics første profesjonelle systemkamera. Fotografi har testet Panasonics toppmodell.     

Om denne testen:
Hoveddelen av denne testen sto på trykk i Fotografi nr. 8-2012. Eksemplaret vi hadde testet ble lånt oss av Panasonic uten restriksjoner i hva vi kunne teste, men var ikke helt ferdigstilt, og vi måtte derfor ta enkelte forbehold i våre konklusjoner. Etter at trykkefristen til det nummeret løp ut, mottok vi en oppdatering slik at vi hadde et fullverdig testeksemplar. Vi beholdt kameraet en periode og sluttførte testen. Artikkelen som er publisert her, er den ferdige testrapporten med vår konklusjon.

Nå er ikke profesjonelle brukere noe  nytt for Panasonics ingeniører. Selskapet leverer profesjonelt utstyr til videoformål – et marked som de lenge har satset på.

Og det er da også video som utmerker Lumix DCM-GH3. Måten Panasonic har tillempet videoegenskaper på, og summen av videomuligheter griper langt inn i profesjonelle videofotografers kravliste. Samtidig er det som stillbildekamera det beste som hittil er laget for Micro Four Thirds-standarden, der ellers bare Olympus OM-D EM-5 kan yppe seg.

Allerede når du ser kameraet, oppdager du at dette ikke er et systemkamera som først og fremst er laget for å være kompakt. I fysisk størrelse og vekt er det ikke langt unna et robust amatørkamera som Pentax K30, men med kortere registeravstand stikker objektivene ikke så langt ut, og objektivene er gjennomgående mindre og lettere. Dette gjelder ikke minst Panasonics egne profesjonelle objektiver av året, Lumix G 12–35 mm f/2.8 OIS og 35–100 mm f/2.8 OIS. Med bildevinkler tilsvarende hhv. 24–70 mm og 70–200 mm, veier de to objektivene samlet under 700g, selv om de er like solid bygget i metall og med værtetting som sine større og dyrere konkurrenter.

Panasonic har prioritert ergonomi fremfor det superkompakte når de har designet GH3. Her er foruten et utmerket grep og en flott søker, rikt med knapper og ratt – bl.a. fem programmerbare funksjonsknapper (Fn).
Panasonic har prioritert ergonomi fremfor det superkompakte når de har designet GH3. Her er foruten et utmerket grep og en flott søker, rikt med knapper og ratt – bl.a. fem programmerbare funksjonsknapper (Fn).

Kamerahus
Lumix GH3 har en klassisk speilrefleksutforming, men speilet og prismesøkeren er altså erstattet av en elektronisk søker som viser det bildebrikken ser.

Glem forresten det du har sett av elektroniske søkere for noen år siden. GH3 har en oppløsning stor nok til å vise flere detaljer enn en mattskive, og flimringen som tidligere plaget elektroniske søkere er effektivt fjernet med ny og rask OLED-teknologi, der kontrasten er 67x høyere og responstiden 8x raskere enn hos forgjengeren GH2, som kom for snaut to år siden, og som på den tiden var det beste i elektroniske søkere.

Opplevd bildestørrelse i søkeren er nesten på høyde med de profesjonelle fullformatkameraene, og informasjonen du kan se er like detaljert som på skjermen. Søkerbildet kan også simulere det ferdige bildets eksponering og farger, samt dybdeskarphet – for øvrig uten å bli mørkere.

En ny CMOS-bildebrikke på 16 Mp gir klart bedre dynamikk og detaljgjengivelse enn tidligere Panasonic-kameraer, og GH3 er fullt på høyde med flertallet av konkurrentene (ISO 250).
En ny CMOS-bildebrikke på 16 Mp gir klart bedre dynamikk og detaljgjengivelse enn tidligere Panasonic-kameraer, og GH3 er fullt på høyde med flertallet av konkurrentene (ISO 250).

Huset er bygget i kraftig magnesiumlegering med pakninger for å tette mot støv og fuktighet. Det er altså en god del større enn f.eks. OM-D E-M5, det betyr mye bedre grep og god plass til ratt og knapper for direkte manøvrering av primær- og sekundærfunksjoner. Skjermen er en utmerket OLED-skjerm på tre tommer med 641 000 punkter, den kan vris og vippes helt fleksibelt, og er en pekeskjerm av nyeste genrasjon. Du kan fokusere på skjermen og løse ut lukkeren med fingeren, faktisk også mens du ser i søkeren (skjermen fungerer da som en trackpad). Dette er et kamera du lett blir kjent med, tross alle de avanserte funksjonene, og det er en fryd å bruke i praksis.

Ytelse og fokusering
Kontrastbasert fokusering har rykte på seg for å være langsommere enn faseregistrerende fokusering, men flere av de siste kameraene til Olympus og Panasonic viser at det ikke nødvendigvis er tilfelle. Med GH3 er autofokusen minst på nivå med de fleste speilreflekser, bare når lyset blir dårlig vil noen av de mest følsomme speilrefleksene være merkbart raskere. Kontrastbasert fokus har sin store styrke i presisjon, og her er GH3 intet unntak. Både til stillbilde- og videoopptak er AF gjennomgående nær momentan og sikker.

Til stillbilder, men enda mer til video, er forholdet mellom lavpassfilter og signalbehandling kritisk for å oppnå skarphet og fine detaljer uten at det oppstår moaré – selv ved høy ISO. GH3 er utmerket optimalisert for både video og stillbilder, og moaré er sjeldent (ISO 3200).
Til stillbilder, men enda mer til video, er forholdet mellom lavpassfilter og signalbehandling kritisk for å oppnå skarphet og fine detaljer uten at det oppstår moaré – selv ved høy ISO. GH3 er utmerket optimalisert for både video og stillbilder, og moaré er sjeldent (ISO 3200).

Den generelle ytelsen til kameraet er også av høy klasse, men Panasonic har ikke spisset skuddtakt og lukkertider til det ekstreme. Lukkeren klarer 1/4000 sekund, og kameraet klarer 6 bilder i sekundet med full oppløsning, og hele 20 bilder i sekundet ved 4 megapiksler. Du får ubegrensede serier med JPEG (til minnekortet er fullt), og inntil 18 bilder med RAW. Det holder til det meste.

Bildekvalitet/programvare

Det er naturlig å sammenligne bildene med Olympus’ toppmodell OM-D E-M5, som hittil har toppet Micro Four Thirds-tronen. Mens Olympusen gir gjennomgående litt skarpere bilder rett ut av kameraet, matcher GH3 Olympus om man skrur skarpheten litt opp, eller etterbehandler et RAW-bilde. Det er lite som skiller de to – begge har betydelig bedre dynamikk og følsomhet og bedre bildegjengivelse enn vi er vant til med Micro Four Thirds. Stillbildekvaliteten tåler sammenligning med både Canons, Nikons og Sonys APS-C-kameraer. Panasonic Lumix GH3 innebærer kvalitetsmessig et veiskille for Micro Four Thirds-kameraene, sammen med Olympus’ seneste kameraer. Hvis noen fremdeles skulle være skeptiske til Micro Four Thirds for bildekvalitetens skyld, kan denne skepsisen nå strykes av listen. Optikken har lenge vært av gjennomgående ekstremt god klasse – både fra Panasonic og Olympus. Det samme gjelder lysmåling og signalbehandling, og nå er også bildebrikkene i stand til å spise kirsebær med de store.

Lysfølsomheten er betydelig forbedret på Lumix GH3, og det som før var en ulempe med Panasonics toppmodell, er nå ryddet av veien. Opp til ISO 3200 klarer kameraet seg utmerket uten støyreduksjon, men helt inntil ISO 12 800 fås helt kurante resultater med god detaljgjengivelse.  Lumix GH3 er en ytterst kompetent bildemaskin for en fotograf med normal kunnskap om etterbehandling, og samtidig klassens ledende til videoopptak med bildegjengivelse og egenskaper du må til profesjonelle videokameraer for å toppe (ISO 3200).
Lysfølsomheten er betydelig forbedret på Lumix GH3, og det som før var en ulempe med Panasonics toppmodell, er nå ryddet av veien. Opp til ISO 3200 klarer kameraet seg utmerket uten støyreduksjon, men helt inntil ISO 12 800 fås helt kurante resultater med god detaljgjengivelse. Lumix GH3 er en ytterst kompetent bildemaskin for en fotograf med normal kunnskap om etterbehandling, og samtidig klassens ledende til videoopptak med bildegjengivelse og egenskaper du må til profesjonelle videokameraer for å toppe (ISO 3200).

Følsomheten er helt OK, fra og med ISO 6400 synes støy godt, men den lar seg redusere uten at skarpheten lider. JPEG-filene er jevne og med nesten bare usjenerende luminansstøy. Til videobruk holder bildekvaliteten meget høyt nivå, bare de beste fullformatkameraene topper GH3, men GH3 tar det igjen i utmerket autofokus og svært filmaktige sekvenser med lite komprimering og svært lite flimmer eller spor av «rullende lukker».

Med kameraet følger SilkyPix SE, en grei og ganske innholdsrik programvare, men vi anbefaler å bruke Lightroom/Photoshop dersom du har det. VI brukte Lightroom 4 til å behandle RAW-filene.

Videoegenskaper
Spesifikasjonene til GH3 overgår andre systemkameraer når det gjelder video. Panasonic, som tidligere fortrinnsvis har benyttet det komplekse AVCHD-formatet til sine kameraer, har her lagt inn støtte for høykvalitets MPEG-4-filer med H.264-kodek, pakket inn i MOV-filer som er mer kompatible og lettere å behandle, og med valg mellom «All-Intra» og IPB (Inter-frame). Det første, som vi også kjenner fra Canons toppmodeller, komprimerer bare dataene filmrute for filmrute, slik at hver filmrute inneholder et komplett datasett, mens IPB bruker komplekse algoritmer for å komprimere bildene med referanse til nabobilder, uten at hver bilderute inneholder alle data.

Men MOV-filene er også mye større og krever større båndbredde å lagre. Med Full HD 1920×1080 og 30/25 progressive bilder i sekundet strømmer kameraet 72 Mbps, mens AVCHD med IPB og samme parametre klarer seg med 24 Mbps. Det betyr at kameraet krever raske, UHS-I-kompatible minnekort til video. Helt unikt er også at Lumix GH-3 kan lagre HDMI-strømmen ut på dertil egnet HDMI-lagringsenheter, samtidig som kameraet lagrer komprimert video på minnekort. Det gir nye muligheter for et systemkamera i profesjonell videosammenheng.

Samtidig har kameraet tilgang til dedikerte videoobjektiver, og klarer å levere video med sanntids autofokus uten hverken motorstøy eller fokusproblemer. Lumix GH3 er et seriøst alternativ til profesjonell videoproduksjon for informasjonsbruk, multimediereportere og individuelle filmskapere.

Lysmålingen, selv med full automatikk, imponerer hos Lumix GH3, som den ofte gjør med Panasonics kameraer. Selv med svært ukonvensjonell motivbelysning klarer kameraet å holde høylys- og skyggetoner, samtidig som hovedeksponeringen sitter (ISO 800).
Lysmålingen, selv med full automatikk, imponerer hos Lumix GH3, som den ofte gjør med Panasonics kameraer. Selv med svært ukonvensjonell motivbelysning klarer kameraet å holde høylys- og skyggetoner, samtidig som hovedeksponeringen sitter (ISO 800).

Konklusjon
Fysisk og brukermessig er Lumix GH3 et kamera med profesjonelle egenskaper, og gir stillbilde- og videoresultater som nyter godt av et stort utvalg kvalitetsobjektiver fra Panasonic, Olympus og andre. Det er smart laget for den bevisste fotografen som vil ha full kontroll over opptaket, og har som ingen andre kameraer spissegenskaper for multimediefotografen.

Kombinasjonen av egenskaper gjør det til  en verdig konkurrent i det kompakte proffmarkedet, og ett av de aller heteste valgene for den som prioriterer videofotografering. Mens bildene blir like bra som Olympus OM-D E-M5, og på høyde med de fleste speilreflekskameraer med mindre bildebrikke, gjør bruksegenskapene Panasonic Lumix GH3 til det hittil beste valget blant Micro Four Thirds-kameraer for fotografer som legger større vekt på bildeegenskaper og bruksegenskaper enn at kameraet skal ta minst mulig plass.

For stillbildefotografer som tar video på alvor, er det vanskelig å se et bedre alternativ enn Lumix GH3 i ett og samme kamera i dag. Anbefales på det sterkeste.

 

Panasonic Lumix DMC-GH3

GH3_H_HS12035_slant

Kameratype: Kompakt system­kamera med 16,1 Mp FourThirds CMOS bildebrikke og utskiftbar optikk. Bildevinkelen er 1/2 av 36×24 mm med samme brennvidde.
Objektiv­fatning: Micro Four Thirds bajonett med støtte for Four Thirds og flere andre standarder via adapter.
Lukker: Elektronisk styrt, 60 sek.–1/4000 sek +B. Blitzsynk 1/160 sekund.
Eksponering: Automatisk (iAuto, P, S, A, overstyrbar), 23 motivprogrammer, 6 bildestiler inkl. s/hv) og manuell. Tre brukerinnstillinger.
Fokusering: LiveView kontrastbasert AF-sensor med 23 fokus­pkt., følgefokus, AF+MF, MF med forstørrelse, ansiktsfokusering, fokusering med skjermberøring.
Søker: OLED med 100 % dekning, 1744 K oppløsning og 1,34x str v/50 mm/∞, dioptrijust., 21 mm pupillavstand.
Lysmåling: Evaluerende 144-felter mønster, sentrumsveid gjennomsnitt, spot. Måleomr.: EV 0–18 ved  ISO 100.
Bildestabilisator: Via utvalgte objektiver.
Skjerm: 3,0″ berøringsstyrt TFT LCD med 460 000 pkt. med LiveView og 100 % bildeomr.
Følsomhet: Auto, intell. ISO, ISO 200–12800. Overstyrbar til ISO 125 og ISO 25 600.
Serieopptak: ≤ 6 bps, maks. ubegr./18 bilder (JPG/RAW), avhengig av minnekort. 20 bps i 4 Mp.
Blitz: TTL auto/manuell, oppfellbar m/ledetall 12,ISO blitzsko + ekst. blitz m/tilpass. blitzer. PC-synk.
Filformater: RAW, RAW+JPEG, JPEG (fire proporsjoner, 4:3, 3:2, 16:9, 1:1). MPO (3D) m/3D-objektiv.
Video: AVCHD/MPEG4/H.264 Full HD (NTSC/PAL), maks. 1920×1080/60p/50p/30p/25p/24p, samt lavere oppløsninger. Min 65 min sekvenstider (avh. av minnekort).
Lagring/tilkobl.: SD/SDHC/SDXC, USB 2.0, A/V (NTSC/PAL), HDMI, stereo mikrofon, hodetelefon (monitor), WiFi
Strømforsyning:  Li-Ion-batteri (lader følger med). Ca. 540bilder kapasitet (CIPA)
Mål & vekt: 133 x 93 x 82 mm, 550 g m/ batteri.
Ca. pris inkl. mva: 10.000 NOK (kun hus), 15.000 NOK (m/14–140 mm).
Importør: Panasonic Norge, www.panasonic.no

Tags from the story
,
Mer fra Toralf Sandåker

De beste fra 2013 – kompaktkameraer

Kompaktkameraene har i 2013 fått litt av en renessanse. Da ser vi...
Les mer