Vi har “brukstestet” Nikon D800E

Er Nikon D800 det beste digitale speilreflekskameraet noen sinne – i kraft av bildekvalitet alene. Det yter hele 36 megapiksler og er det første digitalkameraet som er utstyrt med et low pass-filter som ikke “blurer” bildet. Vi har testet denne kombinasjonen i praksis. Her er hva vi fant.Nikon har lansert D800 i to ugaver‚ en med vanlig low pass-filter (D800) og en med et modifisert low pass-filter (D800E). Low pass-filteret sitter foran bildesensoren og dets funksjon er å hindre moiré (uønsket fargemønster/fargebrytninger i spesielt detaljerte flater, som for eksempel teksturen i ei dressjakke eller et mursteinstak på avstand). Low pass-filter har til nå vært nødvendig i alle digitale kameraer. Ulempen er at det “blurer” bildet en smule. Bildet blir med andre ord litt uskarpt på grunn av low pass-filteret.

Nikon har til D800E utviklet et low pass-filter som ikke “blurer” bildet, samtidig som det ikke er like effektivt mot moiré. Problemet med moiré er i stedet sterkt redusert fordi kameraet har ekstremt høy oppløsning (36 megapiksler). Den detaljrikdommen dette gir motvirker i seg selv moiré.

Utfordringer

Dette var altså noe av det vil vil prøve ut i praksis. Førsteinntrykket av D800E er absolutt til å leve med. Bildene ser imponernende ut. Med 36 megapiksler tilsvarer bildekvaliteten det vi fikk med et mellomformatkamera tidligere. Selv om jeg vanligvis benytter råfil-format, er JPEG-filene så gode at det ikke er noe problem å bruke disse selv til kritisk bruk når eksponeringen sitter.

Den høye oppløsningen byr på flere utfordringer. For det første gikk jeg fort tom for plass på minnebrikken. Når jeg fotograferer med JPEG i beste kvalitet pluss RAW (som jeg alltid gjør), rommer ikke et 8 MB minnekort mer en filmrull gjorde i gamle dager.

For det andre avslører de detaljrike bildene at jeg ikke er så stø på hånda som jeg har trodd. Den høye oppløsningen og et kritisk blikk på bildene i 100% størrelse avslører selv den minste kamerarystelse når du fotograferer på frihånd. Den gamle tommelfingerregelen om at du trenger en lukkertid lik brennvidden (1/100 sek med 100 mm tele) gjelder ikke alltid lenger – i hvert fall ikke for mitt vedkommende.

Objektivfeil kritisk

Nikon D800/D800E er et “nådeløst” kamera. Det siste høy oppløsning avslører er objektivfeil. Jeg har stort sett fotografert med et Nikkor AF-S 24-70 mm 2.8G ED, et profesjonelt objektiv til over 12.000 kroner. Jeg har aldri merket noe til andre objektivfeil her enn at objektivet vignetterer og fortegner svakt (litt mørkere hjørner og litt buede linjer). Med D800E ser jeg fort at objektivet også lider av kromatisk abberasjon. Det arter seg slik at du ser blå konturer rundt tydelige linjer/overganger i bildet og skyldes at objektivet ikke bryter alle spekterets farger i samme plan. Det er det bare apo-kromatiske objektiver som gjør (i mer eller mindre grad). Jeg vil ikke se det hvis jeg bruker dette objektivet og fotograferer på lysbildefilm. Jeg har ikke lagt merke til det når jeg fotograferte med Nikon D700 (12 megapiksler). Men når oppløsningen er hele 36 megapikslers oppdaget jeg det med en gang. Bildet under viser et eksempel på dette, først hele motivet, deretter et utsnitt forstørret 200 %.

 

Utsnitt som viser resultatet av kromatisk abberasjon med AF-S Nikkor 24-70 mm 2.8G ED.

 

Dermed skulle man kanskje tro det var kjørt – makan til drittobjektiv! Men slik er det ikke, saken er snarere at D800E gir så detaljrike bilder at selv små avvik synes. Det er ikke uten grunn at Nikon har inkludert sitt bildebehandlingsprogram Capture NX2 i prisen for D800E. Bildet under viser hvordan resultatet blir når du korrigerer for objektivfeil i Capture NX2. Ett klikk – og problemet er løst!

Bildet behandlet i Capture NX2 – problem solved!

 

Photoshop gjør ikke like god jobb. Du kan hente opp profilen for akkurat dette objektivet i Photoshop og korrigere for objektivfeil på samme måte som i Capture NX2, men resultatet er ikke like godt hva angår kromatisk abberasjon, som du kan se under (jeg tar forbehold om at Photoshop CS6 er bedre på dette, jeg bruker CS5).

Samme bilde korrigert for objektivfeil i Photoshop CS5.

 

Bildestøy

Det neste jeg gjerne ville teste var hvor godt kameraet yter på høy lysfølsomhet (ISO). Det er en velkjent problematikk at mange små sensorer (piksler) på en gitt flate har mindre evne til å fange lys enn større og færre sensorer på tilsvarende flate. Det følger av dette at kameraer med stor bildesensor og mange megapiksler gir mer fargestøy ved høy ISO enn kameraer med færre megapiksler. Og siden vi trygt kan si at Nikon D800/800E er i første kategori hadde jeg ikke alt for store forventninger til bildekvaliteten ved høy ISO.

Men hvor høy lysfølsomhet trenger du egentlig? Eksemplet under viser at det i hvert fall ikke er generende fargestøy/korn ved ISO 2500.

 

Utsnitt 100% av bildet over (ISO 2500). Utsnittet er kontrastjustert.

 

Bildestøy som følge av høy ISO kan dempes eller fjernes i et bildebehandlingsprogram. Her ser det ut til at Photoshop fungerer bedre enn Capture NX2. Uansett hvordan jeg vrir og vender på disse verktøyene i NX2 blir resultatet dårligere enn i Photoshop. Jeg benytter meg både av verktøyene for å redusere fargemoiré og støyreduksjon i NX2, men kommer altså mye raskere til målet i Photoshop (støyreduksjonsverktøyene) og synes resultatet blir bedre. Her er noen eksempler:

Her er originalmotivet mitt.
Dette utsnittet representerer ISO 400. Ingen generende fargestøy og heller ingen støyreduksjon.
Dette er ISO 6400, ingen støyreduksjon.
Dette er ISO 6400, etterbehandlet i Capture NX2 etter beste evne.
Dette er ISO 6400, etterbehandlet i Photoshop CS5 etter beste evne.
…og dette er – til orientering – ISO 25800, som er høyeste lysfølsomhet på D800/D800E. Ingen etterbehandling.

 

Moiré

Og fargemoirén da, finnes den på Nikon D800E? Nikon sier det kan oppstå i enkelte tilfeller siden low pass-filteret er modifisert. Jeg har ikke oppdaget det på noen av de opptakene jeg har gransket. Jeg tok følgende bilde under et bryllup i Visby. Jeg bryr meg lite om brudekjoler, dette bildet tok jeg mest på grunn av ledsagerens dressjakke. Ikke at jeg bryr meg så mye om dressjakker heller, men de er et kjent opphav til fargemoiré. Alle vanlige low pass-filtre fjerner slik moiré – og i dette tilfellet viser det seg at også D800E med sitt modifiserte low pass-filter og høye pikseloppløsning også klarer brasene:

Originalbilde.
100 % utsnitt. Uhyre lite eller ingen fargemoiré synlig – og Nikkor AF-S 24-70 mm 2.8G ED gir ikke akkurat uskarpe bilder, nei.

 

Gir D800E skarpere bilder enn D800?

Noe mer? Ja, stemmer det at D800E gir skarpere bilder enn D800? Ja, men forskjellen er liten. Jeg har ikke testet akkurat dette, men det har digitalguru Rob Galbraight! Sjekk hans særdeles instruktive test av nettopp dette her: http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-11676-12555.

Er jeg fornøyd? Ja, absolutt. Nikon D800E er uten tvil det beste speilreflekskameraet jeg noen gang har hatt. Er det et kamera for deg? Ja, hvis du orker bryet med å etterbehandle bildene som skal brukes i stort format. Hvis ikke skal du velge D800. Det samme gjelder hvis du skal bruke kameraet mye til video.

Ingen andre speilreflekskameraer kan i dag måle seg med Nikon D800/800E hva megapiksler angår. Det kommer nok ikke til å vare lenge. Canonns europeiske produktsjef har tidligere sagt til Fotografi.no at det ikke er noe i veien for at Canon kan konstruere speilreflekskameraer med 50 megapiksler – hvis markedet etterspør det. Også Sony har tidligere vist at de kan levere speilrefleks med over 20 megapiksler. Og verden står jo ikke akkurat stille, heller ikke på dette området.

 

 

Mer fra Morten M. Løberg

Nattbilder i Cyan galleri

Siste helg i juni viser Cyan galleri utstillingen “Nattbilder” av fotograf Anette...
Les mer

2 Comments

Comments are closed.